Mistä on pienet tytöt ja pojat tehty? : sukupuolisensitiivisyys ja sen hyödyt varhaiskasvatuksessa
Holmberg, Iida; Karhapää, Hanna (2021)
Holmberg, Iida
Karhapää, Hanna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120824353
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120824353
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkastellaan sukupuolisensitiivisyyttä sekä sen hyötyjä varhaiskasvatuksessa kirjallisuuskatsauksen muodossa. Tavoitteena oli selvittää, millaisena sukupuolisensitiivinen varhaiskasvatus näyttäytyy kotimaisen sekä kansainvälisen kirjallisuuden ja tutkimustyön kautta. Tavoitteena oli tuoda myös tieteellistä tutkimustietoa paljon keskustelua ja mielipiteitä herättävästä, pinnalla olevasta aiheesta. Opinnäytetyön avulla pyrittiin tuottamaan tietoa sukupuolisensitiivisen varhaiskasvatuksen hyödyistä sekä tuomaan sukupuolisensitiivistä varhaiskasvatusta enemmän näkyväksi.
Käsitteenä sukupuolisensitiivinen varhaiskasvatus on lapsen kohtaamista yksilönä, ilman häneen kohdistettuja oletuksia sukupuolesta. Sukupuolisensitiivinen varhaiskasvatus antaa tilaa ja tukea lapsen itsensä toteuttamiselle, sukupuolirajojen ylittämisen kokeilemiselle sekä näin ollen kokonaisvaltaiselle kehitykselle.
Sukupuolisensitiivinen varhaiskasvatus rakentuu lapsen kehityksen tukemisen, sukupuolistereotypioiden ja -roolien sekä sukupuolittuneiden käytäntöjen purkamisen ympärille. Avainasemassa ovat myös valtakunnalliset toimintaohjeet sekä kasvattajan rooli ja asenne aihetta kohtaan. Ympäristö, oppimateriaalit ja vuorovaikutus ovat osa sukupuolisensitiivistä varhaiskasvatusta.
On osoittautunut, että sukupuolisensitiivinen varhaiskasvatus vaikuttaa myönteisesti muun muassa lapsen sukupuoli-identiteetin kehittymiseen sekä eheän minäkuvan muodostumiseen. Sukupuolisensitiivinen varhaiskasvatus on ehkäisemässä kiusaamista sekä edistämässä tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta. Sillä on todettu myös olevan myönteisiä vaikutuksia lapsen tulevaisuuteen, kun tarkastellaan esimerkiksi mielenterveyttä ja työelämää.
Käsitteenä sukupuolisensitiivinen varhaiskasvatus on lapsen kohtaamista yksilönä, ilman häneen kohdistettuja oletuksia sukupuolesta. Sukupuolisensitiivinen varhaiskasvatus antaa tilaa ja tukea lapsen itsensä toteuttamiselle, sukupuolirajojen ylittämisen kokeilemiselle sekä näin ollen kokonaisvaltaiselle kehitykselle.
Sukupuolisensitiivinen varhaiskasvatus rakentuu lapsen kehityksen tukemisen, sukupuolistereotypioiden ja -roolien sekä sukupuolittuneiden käytäntöjen purkamisen ympärille. Avainasemassa ovat myös valtakunnalliset toimintaohjeet sekä kasvattajan rooli ja asenne aihetta kohtaan. Ympäristö, oppimateriaalit ja vuorovaikutus ovat osa sukupuolisensitiivistä varhaiskasvatusta.
On osoittautunut, että sukupuolisensitiivinen varhaiskasvatus vaikuttaa myönteisesti muun muassa lapsen sukupuoli-identiteetin kehittymiseen sekä eheän minäkuvan muodostumiseen. Sukupuolisensitiivinen varhaiskasvatus on ehkäisemässä kiusaamista sekä edistämässä tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta. Sillä on todettu myös olevan myönteisiä vaikutuksia lapsen tulevaisuuteen, kun tarkastellaan esimerkiksi mielenterveyttä ja työelämää.