Liiketoimintamalli B2B-myyntiin
Sula, Jarno (2021)
Sula, Jarno
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120824365
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120824365
Tiivistelmä
Menestyäkseen alati muuttuvassa kilpailutilanteessa, tulee yrityksen jatkuvasti tarkastella kriittisesti strategiaa ja toimintatapojansa sekä päivittää niitä tarpeen mukaan vastaamaan uutta tilannetta. Toimiva liiketoimintamalli luo edellytykset yrityksen strategian käytäntöön viemisessä etenkin kilpailutilanteen ollessa haastava. Liiketoimintamalli sitoo yhteen strategian ja tavoitteet sekä luo raamit yrityksen yhteisille toimintatavoille nyt ja tulevaisuudessa.
Työ koostuu kirjallisuuskatsauksesta ja kehittämisosuudesta. Kirjallisuusosio luo teoreettisen viitekehyksen yhden tapauksen tapaustutkimuksena tehtävälle kehittämistyölle ja siinä määritellään työn keskeiset käsitteet kuten arvolupaus, segmentointi ja liiketoimintamalli.
Kehittämistyön tarkoituksena oli tarkastella ja tarkentaa työn toimeksiantajan ja sen tytäryhtiöiden arvolupausta sekä laatia liiketoimintamalli nykyisen strategian toteuttamiseksi ja mahdollisesti muuttuvan strategian pohjaksi. Kehittämiskohteena olevan yrityksen tarpeisiin parhaiten sopivina työkaluina käytettiin arvolupaus- ja liiketoimintakanvasta sekä segmentointimalleja.
Opinnäytetyö toteutettiin yrityksen tarpeeseen ja lopputulos toi uusia näkökulmia strategiatyön pohjaksi. Jatkossa yrityksen on mahdollista uudelleen kehittää arvolupausta ja liiketoimintamallia asiakassegmenttikohtaisesti.
Työ koostuu kirjallisuuskatsauksesta ja kehittämisosuudesta. Kirjallisuusosio luo teoreettisen viitekehyksen yhden tapauksen tapaustutkimuksena tehtävälle kehittämistyölle ja siinä määritellään työn keskeiset käsitteet kuten arvolupaus, segmentointi ja liiketoimintamalli.
Kehittämistyön tarkoituksena oli tarkastella ja tarkentaa työn toimeksiantajan ja sen tytäryhtiöiden arvolupausta sekä laatia liiketoimintamalli nykyisen strategian toteuttamiseksi ja mahdollisesti muuttuvan strategian pohjaksi. Kehittämiskohteena olevan yrityksen tarpeisiin parhaiten sopivina työkaluina käytettiin arvolupaus- ja liiketoimintakanvasta sekä segmentointimalleja.
Opinnäytetyö toteutettiin yrityksen tarpeeseen ja lopputulos toi uusia näkökulmia strategiatyön pohjaksi. Jatkossa yrityksen on mahdollista uudelleen kehittää arvolupausta ja liiketoimintamallia asiakassegmenttikohtaisesti.