Uppdatering av beredskapsplan för Pedersöre kommun
Ahlvik-Fors, Carina (2021)
Ahlvik-Fors, Carina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120824340
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120824340
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kehittää Pedersören kunnan varautumista, kykyä tunnistamaan ja hallitsemaan erilaiset kriisit, osata organisoimaan, yhteistyökyky sekä myös siirtää tietoa omalle henkilökunnalle.
Syy minkä takia halusin syventyä tähän aiheeseen, pohjautuu suurilta osin siihen, että taustani on pelastusalalta jossa minulla heräsi kiinnostusta hyvään turvallisuuskulttuuri yhteiskunnassamme.
Minulla on nykyisin virka Pedersören kunnan rakennusvalvonnassa rakennustarkastajana mutta olen parasta aikaa virkavapaana. Kunnassa olevan virkani takia sekä taustani takia pelastusalalta minulla on jonkun verran taustatietoa "matkatavaroissani". Nämä on lisäksi laajentunut kriisipsykologian perusopintojeni myöten, jotka myös koskettavat tätä kyseistä aihetta.
Tutkimuksessa selvitetään ensiksi selvittämänä mitä on aikaisemmin tehty koskien valmiussuunnitelmaa kunnassa. Tukena tähän kehittämistyölle tein kirjallisuustutkielmaa mitä aiheeseen löytyy eri lainsäädännössä, kunnan valmiussuunnitelmista, organisoinnin sekä osaamisen siirron osalta. Menetelmän valinta on "mixed method" sisältäen myös tapaustutkimusta joka on keskittynyt laadulliseen valintaan sekä kirjallisuus tutkimukseen.
Kunnan elintärkeät toiminnot voivat tulla uhatuksi monella eri tavalla. Tässä tutkimuksessa olen yrittänyt tunnistamaan mitkä ovat kunnan eniten todennäköiset uhkat, jotka voi tapahtua meidän kunnassamme. Olen kehittänyt mallin Pedersöre kunnan yleiselle osalle valmiussuunnitelasta. Tämä malli voi toimia työkaluna eri sektoreille heidän laatimissa valmiussuunnitelmissa, jotka ovat osaa kunnan valmiussuunnitelmasta.
Tutkimuksen tulokset ovat on kokonaan uusi malli kunnan valmiussuunnitelman yleisestä osasta sekä ehdotuksia, miten sen voisi päivittää ja miten henkilökuntaa voisi saada enemmän aktiivisimpia koskien valmiussuunnitelmaa.
Syy minkä takia halusin syventyä tähän aiheeseen, pohjautuu suurilta osin siihen, että taustani on pelastusalalta jossa minulla heräsi kiinnostusta hyvään turvallisuuskulttuuri yhteiskunnassamme.
Minulla on nykyisin virka Pedersören kunnan rakennusvalvonnassa rakennustarkastajana mutta olen parasta aikaa virkavapaana. Kunnassa olevan virkani takia sekä taustani takia pelastusalalta minulla on jonkun verran taustatietoa "matkatavaroissani". Nämä on lisäksi laajentunut kriisipsykologian perusopintojeni myöten, jotka myös koskettavat tätä kyseistä aihetta.
Tutkimuksessa selvitetään ensiksi selvittämänä mitä on aikaisemmin tehty koskien valmiussuunnitelmaa kunnassa. Tukena tähän kehittämistyölle tein kirjallisuustutkielmaa mitä aiheeseen löytyy eri lainsäädännössä, kunnan valmiussuunnitelmista, organisoinnin sekä osaamisen siirron osalta. Menetelmän valinta on "mixed method" sisältäen myös tapaustutkimusta joka on keskittynyt laadulliseen valintaan sekä kirjallisuus tutkimukseen.
Kunnan elintärkeät toiminnot voivat tulla uhatuksi monella eri tavalla. Tässä tutkimuksessa olen yrittänyt tunnistamaan mitkä ovat kunnan eniten todennäköiset uhkat, jotka voi tapahtua meidän kunnassamme. Olen kehittänyt mallin Pedersöre kunnan yleiselle osalle valmiussuunnitelasta. Tämä malli voi toimia työkaluna eri sektoreille heidän laatimissa valmiussuunnitelmissa, jotka ovat osaa kunnan valmiussuunnitelmasta.
Tutkimuksen tulokset ovat on kokonaan uusi malli kunnan valmiussuunnitelman yleisestä osasta sekä ehdotuksia, miten sen voisi päivittää ja miten henkilökuntaa voisi saada enemmän aktiivisimpia koskien valmiussuunnitelmaa.