Markkinointi osana pienyrittäjän arkea
Pasuri, Minna (2021)
Pasuri, Minna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120824357
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120824357
Tiivistelmä
Markkinointi on erityisesti yksinyrittäjälle usein haaste sekä ajankäytön että rahallisten resurssien puitteissa. Markkinointi saattaa myös muodostua yrittäjälle kuormittavaksi tehtäväksi, kun luottamus omaan osaamiseen ei riitä. Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoitus oli laatia digitaalinen markkinointisuunnitelma sekä sähköinen opasmateriaali vastaamaan pienyrittäjän haasteeseen.
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli yksinyrittäjä Saija Lampen, jolla on koirien eläinfysioterapiaa tarjoava palveluyritys Fysioterapia ja Hieronta Liike. Yrityksen nykytila on murrosvaiheessa sen siirtyessä asteittain pois suuremman yrityksen alaisuudesta ja siksi toimeksiantajalla oli tarve saada yritykselle oma markkinointisuunnitelma. Tavoitteena oli markkinoida yrityksen palvelutuotetta, kasvattaa yrityksen tunnettuutta, laajentaa asiakaskuntaa ja tukea toimeksiantajan liiketoiminnan kannattavuutta itsenäisenä yrittäjänä.
Toiminnallisen opinnäytetyön keskeinen sisältö on markkinointi ja digitaalinen markkinointi, joka perustuu pitkälti sosiaalisen median välineisiin. Teoreettinen viitekehys tukee toiminnallista osuutta, joka perustuu tutkimuksen tuloksina saatuihin analyyseihin yrityksen nykytilasta. Opinnäytetyön toiminnallinen tuotos on verkkosivualustalle koottu opastyyppinen ohjeisto, joka havainnollistaa opinnäytetyön kirjallista
markkinointisuunnitelmaa. Sen tavoite on toimia apuvälineenä markkinoinnin saamiseksi tulevaisuudessa yrittäjän itsensä vastuulle ja osaksi hänen arkeaan.
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli yksinyrittäjä Saija Lampen, jolla on koirien eläinfysioterapiaa tarjoava palveluyritys Fysioterapia ja Hieronta Liike. Yrityksen nykytila on murrosvaiheessa sen siirtyessä asteittain pois suuremman yrityksen alaisuudesta ja siksi toimeksiantajalla oli tarve saada yritykselle oma markkinointisuunnitelma. Tavoitteena oli markkinoida yrityksen palvelutuotetta, kasvattaa yrityksen tunnettuutta, laajentaa asiakaskuntaa ja tukea toimeksiantajan liiketoiminnan kannattavuutta itsenäisenä yrittäjänä.
Toiminnallisen opinnäytetyön keskeinen sisältö on markkinointi ja digitaalinen markkinointi, joka perustuu pitkälti sosiaalisen median välineisiin. Teoreettinen viitekehys tukee toiminnallista osuutta, joka perustuu tutkimuksen tuloksina saatuihin analyyseihin yrityksen nykytilasta. Opinnäytetyön toiminnallinen tuotos on verkkosivualustalle koottu opastyyppinen ohjeisto, joka havainnollistaa opinnäytetyön kirjallista
markkinointisuunnitelmaa. Sen tavoite on toimia apuvälineenä markkinoinnin saamiseksi tulevaisuudessa yrittäjän itsensä vastuulle ja osaksi hänen arkeaan.