Nopeusrajoitusten vaikutusten tarkastelu tieliikenteen hiilidioksidipäästöihin
Kiviranta, Tytti (2021)
Kiviranta, Tytti
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120824374
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120824374
Tiivistelmä
Liikenteen päästövähennyksiin on asetettu kansallisia ja kansainvälisiä tavoitteita, joita on lähivuosina kiristetty entisestään. Toimia päästövähennystavoitteiden saavuttamiseksi vaaditaan kaikilta liikenteen osa-alueilta. Liikenteen päästövähennykset ovat myös tuoreen valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman tavoitteena.
Opinnäytetyössä käsiteltiin liikenteen päästövähennystavoitteita, mistä tieliikenteen hiilidioksidipäästöt muodostuvat ja miten niiden määrään voidaan vaikuttaa. Tavoitteena oli selvittää teoreettisesti laskemalla nopeusrajoitusten päästövaikutusten suuruusluokkaa moottoritiellä ja muilla korkeiden nopeusrajoitusten teillä. Nopeusrajoitusten muutokset eivät käytännössä toteudu yhtä suurena muutoksena toteutuneissa ajonopeuksissa, mutta nopeusrajoitukset ohjaavat toteutunutta nopeustasoa.
Nopeusrajoituksia määriteltäessä huomioidaan liikenteen tuottamien hiilidioksidipäästöjen lisäksi monia muita tekijöitä kuten matka-aikaa, liikenneturvallisuutta, melupäästöjä ja tieympäristöä. Nykyisellään liikennejärjestelmän kehittämisen tavoitteet ovat ristiriitaisia. Myös lainsäädännössä olevat kirjaukset nopeusrajoituksista vaikuttavat siihen, että esimerkiksi moottoriteillä nopeusrajoituksia ei voi laajassa mittakaavassa alentaa ilman lainsäädäntöön tehtäviä muutoksia. Moottoriteillä olisi eniten päästövähennyspotentiaalia korkeiden ajonopeuksien ja liikennemäärien vuoksi.
Tuloksena saatiin, että korkeimmilla ajonopeuksilla hiilidioksidipäästöt kasvavat suhteellisesti huomattavasti enemmän kuin alemmilla ajonopeuksilla tapahtuvissa nopeuden muutoksissa. Myös sujuvuus on olennainen osa päästöjen muodostumisen kannalta. Tuloksissa pohdittiin myös sitä, olisiko tiedon lisäämisellä vaikutusta kuljettajien ajokäyttäytymiseen, jos ajonopeuksien vaikutus ajoneuvojen kulutukseen ja päästöihin tiedostettaisiin paremmin.
Opinnäytetyössä käsiteltiin liikenteen päästövähennystavoitteita, mistä tieliikenteen hiilidioksidipäästöt muodostuvat ja miten niiden määrään voidaan vaikuttaa. Tavoitteena oli selvittää teoreettisesti laskemalla nopeusrajoitusten päästövaikutusten suuruusluokkaa moottoritiellä ja muilla korkeiden nopeusrajoitusten teillä. Nopeusrajoitusten muutokset eivät käytännössä toteudu yhtä suurena muutoksena toteutuneissa ajonopeuksissa, mutta nopeusrajoitukset ohjaavat toteutunutta nopeustasoa.
Nopeusrajoituksia määriteltäessä huomioidaan liikenteen tuottamien hiilidioksidipäästöjen lisäksi monia muita tekijöitä kuten matka-aikaa, liikenneturvallisuutta, melupäästöjä ja tieympäristöä. Nykyisellään liikennejärjestelmän kehittämisen tavoitteet ovat ristiriitaisia. Myös lainsäädännössä olevat kirjaukset nopeusrajoituksista vaikuttavat siihen, että esimerkiksi moottoriteillä nopeusrajoituksia ei voi laajassa mittakaavassa alentaa ilman lainsäädäntöön tehtäviä muutoksia. Moottoriteillä olisi eniten päästövähennyspotentiaalia korkeiden ajonopeuksien ja liikennemäärien vuoksi.
Tuloksena saatiin, että korkeimmilla ajonopeuksilla hiilidioksidipäästöt kasvavat suhteellisesti huomattavasti enemmän kuin alemmilla ajonopeuksilla tapahtuvissa nopeuden muutoksissa. Myös sujuvuus on olennainen osa päästöjen muodostumisen kannalta. Tuloksissa pohdittiin myös sitä, olisiko tiedon lisäämisellä vaikutusta kuljettajien ajokäyttäytymiseen, jos ajonopeuksien vaikutus ajoneuvojen kulutukseen ja päästöihin tiedostettaisiin paremmin.