Ostolasku- ja varastoprosessin kehittäminen yrityksessä X
Laine, Merituuli (2021)
Laine, Merituuli
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120824387
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120824387
Tiivistelmä
Laadullisen tutkimuksen tavoitteena oli löytää toimeksiantajayritykselle X kehittämisideoita ostolasku- ja varastoprosesseihin. Tutkimusongelmat olivat miten ostolaskujen käsittelyä ja ostolaskuprosessia voidaan kehittää sekä miten
varastoprosessia voidaan selkeyttää. Aihealueena tutkimuksen teoria osuudessa oli taloushallinto, ostolaskuprosessi, ostolaskuohjelmistot sekä varasto
ja sen prosessit, hallinta ja kannattavuus. Ulkopuolelle tutkimuksessa jäi aihealueiden tekninen puoli.
Tutkimusmenetelmä oli laadullinen tutkimus, jonka strategiana oli tapaustutkimus. Aineiston hankintamenetelmänä käytettiin havainnointia ja teemahaastattelua. Teemahaastattelu toteutettiin kahdelle henkilölle, jotka olivat molemmissa prosesseissa mukana ja havainnointia tehtiin yrityksen ohjelmistoympäristössä. Teemahaastattelut toteutettiin lokakuussa 2021. Aineisto analysoitiin
sisältöanalyysin avulla, sillä aineisto oli laaja. Aineiston analyysissa käytettiin
aineiston pelkistämistä ja tiivistämistä laajan aineiston tulkinnan helpottamiseksi.
Tulokset tutkimuksessa oli jaoteltu ostolasku- ja varastoprosesseihin. Tutkimuksen tulokset kertoivat ostolaskuprosessin olevan hyvä eikä sitä tarvitse
merkittävästi muuttaa. Varastoprosessi oli tulosten mukaan kehittämistä kaipaava prosessi. Tavaran vastaanottaminen oli tulosten valossa suurin ongelma ja tuotteiden varastosaldoille siirtäminen ohjelmistoon. Muita epäselvyyksiä varastoprosessissa tulosten mukaan oli se, mikä tavara varastossa on
saapunut, sekä tuotteiden löytäminen.
Johtopäätöksenä tutkimuksessa ostolaskuprosessiin tulisi lisätä enemmän
sääntöjä prosessien nopeuttamiseksi ja virheiden minimoimiseksi. Varastoprosessin johtopäätöksenä oli, että prosessi tarvitsee lisää tutkimusta. Kehittämisideoita ennen lisätutkimusta olivat ACB-analyysi varastolle, sillä hyllypaikkojen tekoa varten tarvitaan lisää tutkimustuloksia sekä koko varastoprosessin
ohjeistus selitettynä henkilökunnalle, joka auttaisi epäselvyyksien syntymisessä, mikäli henkilöstö noudattaa ohjeistusta. Yritykselle X kehitysideoiden
toteuttaminen voi olla työläsprosessi.
varastoprosessia voidaan selkeyttää. Aihealueena tutkimuksen teoria osuudessa oli taloushallinto, ostolaskuprosessi, ostolaskuohjelmistot sekä varasto
ja sen prosessit, hallinta ja kannattavuus. Ulkopuolelle tutkimuksessa jäi aihealueiden tekninen puoli.
Tutkimusmenetelmä oli laadullinen tutkimus, jonka strategiana oli tapaustutkimus. Aineiston hankintamenetelmänä käytettiin havainnointia ja teemahaastattelua. Teemahaastattelu toteutettiin kahdelle henkilölle, jotka olivat molemmissa prosesseissa mukana ja havainnointia tehtiin yrityksen ohjelmistoympäristössä. Teemahaastattelut toteutettiin lokakuussa 2021. Aineisto analysoitiin
sisältöanalyysin avulla, sillä aineisto oli laaja. Aineiston analyysissa käytettiin
aineiston pelkistämistä ja tiivistämistä laajan aineiston tulkinnan helpottamiseksi.
Tulokset tutkimuksessa oli jaoteltu ostolasku- ja varastoprosesseihin. Tutkimuksen tulokset kertoivat ostolaskuprosessin olevan hyvä eikä sitä tarvitse
merkittävästi muuttaa. Varastoprosessi oli tulosten mukaan kehittämistä kaipaava prosessi. Tavaran vastaanottaminen oli tulosten valossa suurin ongelma ja tuotteiden varastosaldoille siirtäminen ohjelmistoon. Muita epäselvyyksiä varastoprosessissa tulosten mukaan oli se, mikä tavara varastossa on
saapunut, sekä tuotteiden löytäminen.
Johtopäätöksenä tutkimuksessa ostolaskuprosessiin tulisi lisätä enemmän
sääntöjä prosessien nopeuttamiseksi ja virheiden minimoimiseksi. Varastoprosessin johtopäätöksenä oli, että prosessi tarvitsee lisää tutkimusta. Kehittämisideoita ennen lisätutkimusta olivat ACB-analyysi varastolle, sillä hyllypaikkojen tekoa varten tarvitaan lisää tutkimustuloksia sekä koko varastoprosessin
ohjeistus selitettynä henkilökunnalle, joka auttaisi epäselvyyksien syntymisessä, mikäli henkilöstö noudattaa ohjeistusta. Yritykselle X kehitysideoiden
toteuttaminen voi olla työläsprosessi.