Uudenmaan matkailu 2040
Pynnönen, Anu (2021)
Pynnönen, Anu
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120824413
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120824413
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää Uudenmaan alueen matkailun tulevaisuusnäkymiä vuonna 2040. Lisäksi tarkoituksena on selvittää, mitä matkailumarkkinoinnin keinoja Järvenpään kaupungin kannattaa tulevaisuudessa hyödyntää ja miten.
Matkailualan tulevaisuutta määrittää vahvasti digitalisaation kehitys, ja sen mukana tulevat uudet mahdollisuudet. Myös virtuaalisuus tulee olemaan osa matkailualan tulevaisuutta, tuoden alalle kaivattua kehitystä ja uusia mahdollisuuksia. Kehityksessä on tärkeä pysyä mukana, samalla tiedostaen käytössä olevat resurssit. Tiivis yhteistyö matkailutoimijoiden välillä on tärkeässä roolissa ja suunnitelmallisuus on yhteistyön keskiössä. Matkailumarkkinoinnin ja uusien markkinointikanavien avulla saadaan myös tulevaisuudessa tavoitettua huomattava määrä potentiaalisia matkailijoita ja markkinointiin tulisikin keskittyä entistä enemmän. Suositukset, mielikuvat kohteesta ja kohteen maine vaikuttavat tulevaisuudessa matkailijoiden ostopäätökseen enenevissä määrin. Ekologisuus ja kestävän matkailun periaatteet vaikuttavat myös alan kehitykseen ja osaltaan muokkaavat myös alan tulevaisuutta. Myös turvallisuustekijät vaikuttavat matkaili-joiden ostokäytökseen tulevaisuudessa ja erityisesti online-ympäristöön liittyvät turvallisuustekijät, kuten kyberturvallisuus ja tietoturva-asiat, tulee ottaa entistä paremmin huomioon.
Työn teoreettinen viitekehys painottuu matkailun toimintaympäristön tarkasteluun, tulevaisuuteen ja matkailumarkkinointiin. Työn tutkimusosio toteutettiin monimetodisena tutkimustyönä ja aineistonkeruumenetelminä käytettiin kyselytutkimusta sekä teemahaastattelua. Viitekehyksen ja kerätyn aineiston avulla muodostettiin kuva Uudenmaan matkailuun tämänhetkisestä tilasta sekä matkailualan tulevaisuudesta. Tietojen avulla koottiin toimeksiantajan kannalta hyödyllistä tietoa matkailualan tulevaisuusnäkymistä sekä jatkoehdotuksia siitä, mihin osa-alueisiin matkailumarkkinointia ja matkailun kehitystä tulisi erityisesti suunnata.
Matkailualan tulevaisuutta määrittää vahvasti digitalisaation kehitys, ja sen mukana tulevat uudet mahdollisuudet. Myös virtuaalisuus tulee olemaan osa matkailualan tulevaisuutta, tuoden alalle kaivattua kehitystä ja uusia mahdollisuuksia. Kehityksessä on tärkeä pysyä mukana, samalla tiedostaen käytössä olevat resurssit. Tiivis yhteistyö matkailutoimijoiden välillä on tärkeässä roolissa ja suunnitelmallisuus on yhteistyön keskiössä. Matkailumarkkinoinnin ja uusien markkinointikanavien avulla saadaan myös tulevaisuudessa tavoitettua huomattava määrä potentiaalisia matkailijoita ja markkinointiin tulisikin keskittyä entistä enemmän. Suositukset, mielikuvat kohteesta ja kohteen maine vaikuttavat tulevaisuudessa matkailijoiden ostopäätökseen enenevissä määrin. Ekologisuus ja kestävän matkailun periaatteet vaikuttavat myös alan kehitykseen ja osaltaan muokkaavat myös alan tulevaisuutta. Myös turvallisuustekijät vaikuttavat matkaili-joiden ostokäytökseen tulevaisuudessa ja erityisesti online-ympäristöön liittyvät turvallisuustekijät, kuten kyberturvallisuus ja tietoturva-asiat, tulee ottaa entistä paremmin huomioon.
Työn teoreettinen viitekehys painottuu matkailun toimintaympäristön tarkasteluun, tulevaisuuteen ja matkailumarkkinointiin. Työn tutkimusosio toteutettiin monimetodisena tutkimustyönä ja aineistonkeruumenetelminä käytettiin kyselytutkimusta sekä teemahaastattelua. Viitekehyksen ja kerätyn aineiston avulla muodostettiin kuva Uudenmaan matkailuun tämänhetkisestä tilasta sekä matkailualan tulevaisuudesta. Tietojen avulla koottiin toimeksiantajan kannalta hyödyllistä tietoa matkailualan tulevaisuusnäkymistä sekä jatkoehdotuksia siitä, mihin osa-alueisiin matkailumarkkinointia ja matkailun kehitystä tulisi erityisesti suunnata.