Steinerpäiväkodin työntekijöiden ajatuksia liikuntakasvatuksen toteutuksesta ja kehittämisestä.
Korpua, Sanna; Laalo, Annika (2021)
Korpua, Sanna
Laalo, Annika
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120724280
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120724280
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia yhden päiväkodin liikuntakasvatuksen toteutusta sekä sen kehittämistä. Tavoitteena oli lisätä työntekijöiden tietoisuutta liikuntakasvatuksesta konkreettisten esimerkkien avulla ja kehittää kyseisen päiväkodin liikuntakasvatusta. Opinnäytetyön aihe valikoitui omien mielenkiinnon kohteiden perusteella.
Keskeiset käsitteet olivat varhaiskasvatus, varhaiskasvatussuunnitelma, liikuntakasvatus, liikuntasuositukset sekä steinerpedagogiikka. Aineisto kerättiin haastattelemalla neljää steinerpäiväkodin työntekijää. Tutkimuksemme oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Aineisto analysoitiin teemoittelun avulla. Keskeisinä teemoina nousivat sisä- ja ulkoympäristö.
Tutkimustulosten perusteella liikuntakasvatusta toteutetaan monipuolisesti. Työntekijät nostivat esille osallisuuden huomioimisen, välineiden käytön ja sallivamman liikunnan tärkeyden sisällä toteutettavasta liikuntakasvatuksesta. Kaikki työntekijät pitivät metsäretkiä merkittävänä liikuntakasvatuksen toteutusmuotona ulkoympäristössä. Steinerpedagogiikalla koettiin olevan vaikutusta liikuntakasvatuksen toteutukseen varsinkin ulkoympäristössä. Liikuntakasvatuksen kehityskohteina pidettiin erilaisten toimintaympäristöjen puutetta kuten liikuntasalin ja urheilukentän. Työntekijöiden mielestä tietämystä liikuntakasvatuksesta tulisi lisätä. Saatiin paljon tietoa liikuntakasvatuksen toteuttamismuodoista, mutta aiheen ollessa laaja lisätutkimukset ovat aina tarpeellisia.
Keskeiset käsitteet olivat varhaiskasvatus, varhaiskasvatussuunnitelma, liikuntakasvatus, liikuntasuositukset sekä steinerpedagogiikka. Aineisto kerättiin haastattelemalla neljää steinerpäiväkodin työntekijää. Tutkimuksemme oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Aineisto analysoitiin teemoittelun avulla. Keskeisinä teemoina nousivat sisä- ja ulkoympäristö.
Tutkimustulosten perusteella liikuntakasvatusta toteutetaan monipuolisesti. Työntekijät nostivat esille osallisuuden huomioimisen, välineiden käytön ja sallivamman liikunnan tärkeyden sisällä toteutettavasta liikuntakasvatuksesta. Kaikki työntekijät pitivät metsäretkiä merkittävänä liikuntakasvatuksen toteutusmuotona ulkoympäristössä. Steinerpedagogiikalla koettiin olevan vaikutusta liikuntakasvatuksen toteutukseen varsinkin ulkoympäristössä. Liikuntakasvatuksen kehityskohteina pidettiin erilaisten toimintaympäristöjen puutetta kuten liikuntasalin ja urheilukentän. Työntekijöiden mielestä tietämystä liikuntakasvatuksesta tulisi lisätä. Saatiin paljon tietoa liikuntakasvatuksen toteuttamismuodoista, mutta aiheen ollessa laaja lisätutkimukset ovat aina tarpeellisia.