Etätyön vaikutus A-lehtien IT-tuen laatuun käyttäjänäkökulmasta
Hölttä, Minna (2021)
Hölttä, Minna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120824400
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120824400
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimi A-lehdet Oy. Työn tarkoituksena oli selvittää A-lehtien IT-tuen laadukkuutta etätyöaikana asiakkaan näkökulmasta. Tavoitteena oli selvittää, onko tuen laadussa tapahtunut muutosta siirryttäessä etätukeen keväällä 2020. Tutkimus kyselyineen järjestettiin A-lehtien työntekijöille eli yrityksen sisäisen IT-tuen loppukäyttäjille marraskuussa 2020.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käytiin läpi IT-palveluhallintoa. Mistä se koostuu, mikä on sen merkitys yrityksille ja erityisesti IT-tuen palveluille ja niiden kehittämiselle asiakaslähtöisempään suuntaan.
Opinnäytetyön kyselytutkimuksen tekoon käytettiin niin määrällisiä kuin laadullisia mittareita, jotka valittiin kyselyryhmän ja tietotarpeen mukaan. Kyselystä haluttiin saada monipuolista dataa siitä mihin loppukäyttäjät olivat tyytyväisiä ja erityisesti myös mitkä olivat ne IT-tuen palvelun osat, jotka vastaajien mielestä kaipasivat parannusta.
Työssäni esitän lopuksi johtopäätöksiä siitä, miten etätyö on vaikuttanut IT-tuen palveluihin asiakkaan näkökulmasta. Johtopäätöksissä pyrin myös käymään läpi ne tavat, joilla ITtukea voidaan jatkossa kehittää, huomioon ottaen myös etätyön tuomat uudenlaiset haasteet yritykselle.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käytiin läpi IT-palveluhallintoa. Mistä se koostuu, mikä on sen merkitys yrityksille ja erityisesti IT-tuen palveluille ja niiden kehittämiselle asiakaslähtöisempään suuntaan.
Opinnäytetyön kyselytutkimuksen tekoon käytettiin niin määrällisiä kuin laadullisia mittareita, jotka valittiin kyselyryhmän ja tietotarpeen mukaan. Kyselystä haluttiin saada monipuolista dataa siitä mihin loppukäyttäjät olivat tyytyväisiä ja erityisesti myös mitkä olivat ne IT-tuen palvelun osat, jotka vastaajien mielestä kaipasivat parannusta.
Työssäni esitän lopuksi johtopäätöksiä siitä, miten etätyö on vaikuttanut IT-tuen palveluihin asiakkaan näkökulmasta. Johtopäätöksissä pyrin myös käymään läpi ne tavat, joilla ITtukea voidaan jatkossa kehittää, huomioon ottaen myös etätyön tuomat uudenlaiset haasteet yritykselle.