Hyvinvointi- ja terveysmatkailun kiinnostavuus kotimaanmatkailussa - Lapsiperheiden näkökulma
Lehto, Tanja (2021)
Lehto, Tanja
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120824443
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120824443
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa suomalaisten lapsiperheiden kiinnostusta kotimaan hyvinvointimatkailua kohtaan. Alatavoitteina oli selvittää, mikä motivoi lapsiperheitä lähtemään hyvinvointimatkalle ja minkälaiset kohteet ja aktiviteetit heitä kiinnostavat. Tavoitteena oli tuottaa tietoa, jota hyvinvointimatkoja järjestävät yritykset voivat käyttää lapsiperheille kohdennettujen tuotteiden ja markkinoinnin suunnittelussa.
Työn teoriaosuudessa on avattu tutkimuksen keskeisiä käsitteitä; terveys ja hyvinvointi sekä hyvinvointi- ja terveysmatkailu. Teoriaosassa on kuvattu myös työhön liittyviä aihealueita: matkailun ja hyvinvointimatkailun motiivit sekä suomalaisten matkailu ja kotimaanmatkailu.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen. Aineisto kerättiin Webropol-lomakkeella, jota jaettiin avoimena nettilinkkinä Facebookissa ja LinkedInissä sekä tekijän omissa kanavissa että Facebookissa, Matkaile Suomessa – Vinkkejä ja Ideoita -ryhmässä. Kysely toteutettiin syys-lokakuun aikana.
Empiirisessä osuudessa on kuvattu tutkimuksen toteutusta ja esitetty tutkimustulokset. Tulokset on esitelty määrällisiä menetelmiä käyttäen. Tuloksia ei voida yleistää koskemaan koko perusjoukkoa, mutta niistä on voitu tehdä suuntaa antavia päätelmiä.
Tulosten valossa voidaan sanoa, että suomalaiset lapsiperheet ovat hyvin kiinnostuneita kotimaanmatkailusta ja melko kiinnostuneita hyvinvointimatkailusta. Kotimaan lomakohteen valintaan vaikuttavat erityisesti kohteen tarjonta sekä hinta. Hyvinvointimatkailuun liitetään yleisimmin rentoutuminen, luontomatkailu sekä kylpylät ja vesipuistot. Hyvinvointimatkailuun motivoivat ensisijaisesti rentoutuminen, halu vaihtaa maisemaa sekä uusiin paikkoihin tutustuminen. Hyvinvointiin liittyvistä aktiviteeteista lapsiperheitä kiinnostaa eniten luonnossa liikkuminen, syöminen sekä kylpylät ja vesipuistot. Valtaosa perheistä on valmiita kuluttamaan hyvinvointilomaan kokonaisuudessaan 101–300 euroa henkilöä kohden. Kyselyn perusteella suomalaiset lapsiperheet hakevat inspiraatiota lomaan sosiaalisesta mediasta, erityisesti Facebookista ja Instagramista. Myös Google sekä läheisten ja tuttavien suositukset ovat tärkeitä inspiraation lähteitä matkaa suunniteltaessa.
Tuloksista on voitu päätellä, että suomalaiset lapsiperheet ovat potentiaalisia hyvinvointimatkojen ostajia. Matkapaketteja suunnitellessa yritysten tulisi kiinnittää huomiota hinnoitteluun ja kiinnostaviin aktiviteetteihin.
Työn teoriaosuudessa on avattu tutkimuksen keskeisiä käsitteitä; terveys ja hyvinvointi sekä hyvinvointi- ja terveysmatkailu. Teoriaosassa on kuvattu myös työhön liittyviä aihealueita: matkailun ja hyvinvointimatkailun motiivit sekä suomalaisten matkailu ja kotimaanmatkailu.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen. Aineisto kerättiin Webropol-lomakkeella, jota jaettiin avoimena nettilinkkinä Facebookissa ja LinkedInissä sekä tekijän omissa kanavissa että Facebookissa, Matkaile Suomessa – Vinkkejä ja Ideoita -ryhmässä. Kysely toteutettiin syys-lokakuun aikana.
Empiirisessä osuudessa on kuvattu tutkimuksen toteutusta ja esitetty tutkimustulokset. Tulokset on esitelty määrällisiä menetelmiä käyttäen. Tuloksia ei voida yleistää koskemaan koko perusjoukkoa, mutta niistä on voitu tehdä suuntaa antavia päätelmiä.
Tulosten valossa voidaan sanoa, että suomalaiset lapsiperheet ovat hyvin kiinnostuneita kotimaanmatkailusta ja melko kiinnostuneita hyvinvointimatkailusta. Kotimaan lomakohteen valintaan vaikuttavat erityisesti kohteen tarjonta sekä hinta. Hyvinvointimatkailuun liitetään yleisimmin rentoutuminen, luontomatkailu sekä kylpylät ja vesipuistot. Hyvinvointimatkailuun motivoivat ensisijaisesti rentoutuminen, halu vaihtaa maisemaa sekä uusiin paikkoihin tutustuminen. Hyvinvointiin liittyvistä aktiviteeteista lapsiperheitä kiinnostaa eniten luonnossa liikkuminen, syöminen sekä kylpylät ja vesipuistot. Valtaosa perheistä on valmiita kuluttamaan hyvinvointilomaan kokonaisuudessaan 101–300 euroa henkilöä kohden. Kyselyn perusteella suomalaiset lapsiperheet hakevat inspiraatiota lomaan sosiaalisesta mediasta, erityisesti Facebookista ja Instagramista. Myös Google sekä läheisten ja tuttavien suositukset ovat tärkeitä inspiraation lähteitä matkaa suunniteltaessa.
Tuloksista on voitu päätellä, että suomalaiset lapsiperheet ovat potentiaalisia hyvinvointimatkojen ostajia. Matkapaketteja suunnitellessa yritysten tulisi kiinnittää huomiota hinnoitteluun ja kiinnostaviin aktiviteetteihin.