Mobiiliapplikaation käytettävyys : case: OmaPosti
Fagerholm, Aleksanteri (2021)
Fagerholm, Aleksanteri
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120824453
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120824453
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin käytettävyyden tasoa mobiiliapplikaatiossa ja etsittiin menetelmiä käyttäjäkokemuksen parantamiseksi. Tämän tutkimuksen kontekstissa käytettävyys ilmaisee sitä, kuinka tehokkaasti ja intuitiivisesti käyttäjä pystyy tarkennetussa kontekstissa pääsemään haluttuun lopputulokseen. Käytettävyyden avulla voidaan tukea sovellusten helppokäyttöisyyttä jo palvelun suunnitteluprosessin aikana.
Tapaustutkimuksen kohteena käytettiin Posti Group OYJ:n hallinnoimaa OmaPosti mobiiliapplikaatiota. Tutkimus havainnollisti OmaPostin käytettävyyden tason ja muodosti sovellukseen suositeltavat kehitysehdotukset käyttäjäkokemuksen parantamiseksi. Tutkimuksen laajuuden rajaus tapahtui kahdella seuraavalla tutkimuskysymyksellä. Millainen on mobiiliapplikaation käytettävyys OmaPostin lähetyksen seurantanäkymässä? Millaisia mahdollisia ratkaisuja voitaisiin soveltaa paremman käyttäjäkokemuksen savuttamiseksi? Teoreettisen tutkimuksen tietoperusta rakentui käytettävyyden, käyttäjäkokemuksen sekä käyttäjätestauksen ympärille. Empiirinen tutkimus jakaantui kahteen eri osaan, jonka ensimmäisessä osassa määritettiin tutkimuskysymysten, heuristisen analyysin sekä käyttäjätestien kautta applikaation nykytila käytettävyyden osalta. Seuraavassa vaiheessa pyrittiin keskittymään niihin ongelmakohtiin, joita ei olla vielä täysin käytettävyyden osalta ratkaistu. Ongelmakohtiin esitettiin korjausehdotuksia parannusehdotusten muodossa, joiden tarkoituksena oli parantaa sovelluksen käyttäjäkokemusta. Tutkimuksen aikana käytiin läpi vaiheita, joiden avulla voidaan saavuttaa hyvä käytettävyyden taso. Vaiheiden lisäksi havainnoitiin loppukäyttäjän tarpeita. Näiden käsitteiden ympärille toteutettiin tutkimuksessa heuristinen analyysi ja käyttäjätestaus. Nämä esimerkit on kuvattu tutkielmassa siten, että niitä voidaan käyttää hyödyksi tilanteissa, joissa käytettävyyden tasoa halutaan parantaa tai arvioida.
Empiirisen tutkimuksen ensimmäisen vaiheen lopputuloksena muodostettiin onnistuneesti
katsaus sovelluksen käytettävyyden nykytilasta. Onnistuneen lopputuloksen avulla pystyttiin etenemään seuraavaan vaiheeseen. Empiirisen tutkimuksen toisessa vaiheessa muodostettiin menestykkäästi parannusehdotuksia paremman käyttäjäkokemuksen saavuttamiseksi. Tutkimus oli onnistunut, sillä sen aikana saatiin vastaukset kumpaankin tutkimuskysymykseen. Tutkimuksen suoritettuani minä todella ymmärsin käytettävyyden merkityksen ohjelmistokehityksessä.
Tapaustutkimuksen kohteena käytettiin Posti Group OYJ:n hallinnoimaa OmaPosti mobiiliapplikaatiota. Tutkimus havainnollisti OmaPostin käytettävyyden tason ja muodosti sovellukseen suositeltavat kehitysehdotukset käyttäjäkokemuksen parantamiseksi. Tutkimuksen laajuuden rajaus tapahtui kahdella seuraavalla tutkimuskysymyksellä. Millainen on mobiiliapplikaation käytettävyys OmaPostin lähetyksen seurantanäkymässä? Millaisia mahdollisia ratkaisuja voitaisiin soveltaa paremman käyttäjäkokemuksen savuttamiseksi? Teoreettisen tutkimuksen tietoperusta rakentui käytettävyyden, käyttäjäkokemuksen sekä käyttäjätestauksen ympärille. Empiirinen tutkimus jakaantui kahteen eri osaan, jonka ensimmäisessä osassa määritettiin tutkimuskysymysten, heuristisen analyysin sekä käyttäjätestien kautta applikaation nykytila käytettävyyden osalta. Seuraavassa vaiheessa pyrittiin keskittymään niihin ongelmakohtiin, joita ei olla vielä täysin käytettävyyden osalta ratkaistu. Ongelmakohtiin esitettiin korjausehdotuksia parannusehdotusten muodossa, joiden tarkoituksena oli parantaa sovelluksen käyttäjäkokemusta. Tutkimuksen aikana käytiin läpi vaiheita, joiden avulla voidaan saavuttaa hyvä käytettävyyden taso. Vaiheiden lisäksi havainnoitiin loppukäyttäjän tarpeita. Näiden käsitteiden ympärille toteutettiin tutkimuksessa heuristinen analyysi ja käyttäjätestaus. Nämä esimerkit on kuvattu tutkielmassa siten, että niitä voidaan käyttää hyödyksi tilanteissa, joissa käytettävyyden tasoa halutaan parantaa tai arvioida.
Empiirisen tutkimuksen ensimmäisen vaiheen lopputuloksena muodostettiin onnistuneesti
katsaus sovelluksen käytettävyyden nykytilasta. Onnistuneen lopputuloksen avulla pystyttiin etenemään seuraavaan vaiheeseen. Empiirisen tutkimuksen toisessa vaiheessa muodostettiin menestykkäästi parannusehdotuksia paremman käyttäjäkokemuksen saavuttamiseksi. Tutkimus oli onnistunut, sillä sen aikana saatiin vastaukset kumpaankin tutkimuskysymykseen. Tutkimuksen suoritettuani minä todella ymmärsin käytettävyyden merkityksen ohjelmistokehityksessä.