Autonomiset autot
Voltti, Matias (2021)
Voltti, Matias
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120824486
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120824486
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin mitä autonomiset autot ovat ja mitä autonominen ajaminen tarkoittaa. Työssä perehdyttiin sekä aiheeseen liittyvään kirjallisuuteen että erilaisiin verkkoaineistoihin autonomisten ajoneuvojen teknologiasta, nykyhetkestä ja tulevaisuudesta.
Autonomisilla eli itsestään ajavilla autoilla on jo melko pitkä historia ja useiden eri autonomian tasojen autoja onkin jo nykyään liikenteessä. Autojen täyteen automaatioon eli autonomian tasoon 5 on vielä pitkä matka. Opinnäytetyössä käytiin läpi mitä haasteita ja ongelmia tämä kehitysmatka pitää sisällään.
Autonomisten autojen nykyteknologia hyödyntää erilaisia kameroita, tutkia ja antureita sekä tietokonetekniikkaa, joiden avulla se kykenee ajamaan itsenäisesti. Autonomisella ajamisella voidaan tulevaisuudessa saavuttaa suuri hyöty tieliikenneturvallisuudessa, ihmisten liikkuvuudessa sekä päästöjen vähentämisessä, joka näyttäytyy isossa roolissa nyky-yhteiskunnassa.
Suurimpina haasteina autonomisessa ajamisessa ovat eettiset ja tekniset ongelmat, päätöksenteko, erilaiset ajoympäristöt ja vaihtelevat sääolosuhteet, tieinfrastruktuuri sekä lait ja vakuutukset. Osaan ongelmista on keksitty jo ratkaisuja, mutta suurin osa on vielä kehityksen alla. Osaan haasteista liittyy myös suuria taloudellisia vaatimuksia, kuten esimerkiksi yhtenäisen ja toimivan autonomiseen ajamiseen soveltuvan tieinfrastruktuurin rakentaminen ja kehittäminen.
Tulevaisuudessa tullaan varmasti näkemään enenevissä määrin eri autonomian tasojen ajoneuvoja ja myöhemmin jopa täysin itsestään ajavia autoja. Tämä kehitys alemmista autonomian tasoista täysin itsenäisesti ajavaan autoon vie kuitenkin aikaa, eikä täysin autonomisia ajoneuvoja tulla vielä lähitulevaisuudessa näkemään kuin erilaisissa testiympäristöissä ja pilottihankkeissa. Testiympäristössä toimivien ratkaisujen käyttöönottaminen ja laajentaminen koko tieverkolle tulee olemaan vaativa ja pitkäaikainen prosessi.
Autonomisilla eli itsestään ajavilla autoilla on jo melko pitkä historia ja useiden eri autonomian tasojen autoja onkin jo nykyään liikenteessä. Autojen täyteen automaatioon eli autonomian tasoon 5 on vielä pitkä matka. Opinnäytetyössä käytiin läpi mitä haasteita ja ongelmia tämä kehitysmatka pitää sisällään.
Autonomisten autojen nykyteknologia hyödyntää erilaisia kameroita, tutkia ja antureita sekä tietokonetekniikkaa, joiden avulla se kykenee ajamaan itsenäisesti. Autonomisella ajamisella voidaan tulevaisuudessa saavuttaa suuri hyöty tieliikenneturvallisuudessa, ihmisten liikkuvuudessa sekä päästöjen vähentämisessä, joka näyttäytyy isossa roolissa nyky-yhteiskunnassa.
Suurimpina haasteina autonomisessa ajamisessa ovat eettiset ja tekniset ongelmat, päätöksenteko, erilaiset ajoympäristöt ja vaihtelevat sääolosuhteet, tieinfrastruktuuri sekä lait ja vakuutukset. Osaan ongelmista on keksitty jo ratkaisuja, mutta suurin osa on vielä kehityksen alla. Osaan haasteista liittyy myös suuria taloudellisia vaatimuksia, kuten esimerkiksi yhtenäisen ja toimivan autonomiseen ajamiseen soveltuvan tieinfrastruktuurin rakentaminen ja kehittäminen.
Tulevaisuudessa tullaan varmasti näkemään enenevissä määrin eri autonomian tasojen ajoneuvoja ja myöhemmin jopa täysin itsestään ajavia autoja. Tämä kehitys alemmista autonomian tasoista täysin itsenäisesti ajavaan autoon vie kuitenkin aikaa, eikä täysin autonomisia ajoneuvoja tulla vielä lähitulevaisuudessa näkemään kuin erilaisissa testiympäristöissä ja pilottihankkeissa. Testiympäristössä toimivien ratkaisujen käyttöönottaminen ja laajentaminen koko tieverkolle tulee olemaan vaativa ja pitkäaikainen prosessi.
