Tietojärjestelmähankinnan tarvekartoitus : Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän Akuutti24 ja kotiin vietävät palvelut -tulosalueiden yhteishankinta
Kelahaara, Eveliina (2021)
Kelahaara, Eveliina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120724247
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120724247
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän Akuutti24 ja kotiin vietävät palvelut -tulosalueiden vaatimukset ja toiveet hankittavalle toimintaa ohjaavalle järjestelmälle. Opinnäytetyö tehtiin toiminnallisena menetelmänä ja se oli kehittämistyö toimeksiantajalle, kotiin vietävien palveluiden tulosaluejohtajalle. Opinnäytetyön teoriaosa käsittelee julkisen organisaation tietojärjestelmähankintaa ja erityisesti järjestelmäkäyttäjien osuutta järjestelmähankinnan suunnittelussa.
Kartoituksen perusteella luotiin dokumentti, joka kuvaa tulevan tietojärjestelmän toimintaympäristön nykytilaa ja järjestelmältä vaadittavia toiminnallisia ominaisuuksia. Vaatimukset ja toiveet jaettiin neljään kategoriaan; logistiikka, viestintä, turvallisuus ja tilastointi, jotka käsiteltiin omina kokonaisuuksina. Dokumenttiin kerättyjen tarpeiden ja toiveiden kartoittamiseen käytettiin haastatteluja ja toiminnan havainnointia.
Opinnäytetyön lopputuloksena muodostunutta dokumenttia käytetään tietojärjestelmän hankintaprosessin suunnittelussa. Dokumentin on tarkoitus selventää käytännön työtä sellaisille henkilöille, joilla ei ole tietoa kyseisistä sosiaali- ja terveydenhuollon aloista tai työympäristöistä. Dokumentti kuvaa eri tulosalueiden toimintaa ja työympäristöä muiden tulosalueiden esihenkilöille ja johdolle.
Kartoituksen perusteella luotiin dokumentti, joka kuvaa tulevan tietojärjestelmän toimintaympäristön nykytilaa ja järjestelmältä vaadittavia toiminnallisia ominaisuuksia. Vaatimukset ja toiveet jaettiin neljään kategoriaan; logistiikka, viestintä, turvallisuus ja tilastointi, jotka käsiteltiin omina kokonaisuuksina. Dokumenttiin kerättyjen tarpeiden ja toiveiden kartoittamiseen käytettiin haastatteluja ja toiminnan havainnointia.
Opinnäytetyön lopputuloksena muodostunutta dokumenttia käytetään tietojärjestelmän hankintaprosessin suunnittelussa. Dokumentin on tarkoitus selventää käytännön työtä sellaisille henkilöille, joilla ei ole tietoa kyseisistä sosiaali- ja terveydenhuollon aloista tai työympäristöistä. Dokumentti kuvaa eri tulosalueiden toimintaa ja työympäristöä muiden tulosalueiden esihenkilöille ja johdolle.