Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Eläinavusteisten menetelmien mahdollisuudet lasten ja nuorten neuropsykiatristen häiriöiden hoidossa ja erityispiirteiden hallinnassa: kuvaileva kirjallisuuskatsaus

Paavola, Inkeri; Suomi, Emmi (2021)

Avaa tiedosto
Paavola & Suomi.pdf (387.8Kt)
Lataukset: 


Paavola, Inkeri
Suomi, Emmi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120824585
Tiivistelmä
Eläimillä ja luonnon läsnäololla on merkittävä vaikutus mielemme ja kehomme hyvinvointiin. Aihe on tällä hetkellä yhteiskunnallisesti ajankohtainen, ja eläimet ja luonnon terveys- ja hyvinvointivaikutukset ihmisten elämänlaatuun ovat löydetty uudelleen. Lasten ja nuorten neuropsykiatriset häiriöt ja niihin liittyvä oireet ovat myös ajankohtaisen keskustelun aiheena, koska tietoisuus niiden syntymekanismeista, vaikutuksista ja hoitokeinoista on lisääntynyt. Eläinavusteisuudella on lukuisia myönteisiä vaikutuksia neuropsykiatrisesti oireilevien lasten ja nuorten oireiden hoitoon ja heidän omien erityispiirteidensä hyväksymiseen.

Opinnäytetyö on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Kuvailevan kirjallisuuskatsauksen menetelmän avulla opinnäytetyössä on pystytty hyödyntämään laaja-alaisesti tutkimustuloksia koskien eläinavusteisuutta lasten ja nuorten neuropsykiatristen häiriöiden hoidossa.

Suomessa yleisimmät eläinavusteisuudessa käytetyt eläimet olivat koira ja hevonen. Tutkimuksien mukaan eläimen mukana olo vaikutti tutkittavina olleisiin lapsiin ja nuoriin myönteisesti. Eläin myös läsnäolollaan rauhoitti lasta ja nuorta ja auttoi häntä keskittymään. Myös lapsen ja nuoren tunteiden ilmaisu eläimelle oli helpompaa kuin toiselle ihmiselle. Eläinavusteinen toiminta tuki niin ikään lapsen ja nuoren kielellistä ja ei-kielellistä vuorovaikutusta.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste