Työyhteisön vuorovaikutusta kehittämällä kohti parempaa asiakaskokemusta : case: Kelan keskisen vakuutuspiirin sairaanhoitokorvausryhmä
Mäkinen, Piia (2021)
Mäkinen, Piia
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120824556
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120824556
Tiivistelmä
Työyhteisön sisäinen vuorovaikutus vaikuttaa asiakaskokemuksen muodostumiseen. Työyhteisön sisäistä vuorovaikutusta kehittämällä voidaan vaikuttaa positiivisesti myös asiakaskokemuksen laatuun. Tämä opinnäytetyö on tehty yhteistyössä Kelan kanssa, jonka strategian keskiössä on asiakaskokemuksen kehittäminen.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, millaista on Kelan keskisen vakuutuspiirin sairaanhoitokorvausryhmän vuorovaikutus sen jäsenten kokemana. Lisäksi tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten lisääntyneen etätyön koetaan vaikuttaneen työyhteisön sisäiseen vuorovaikutukseen, ja miten työyhteisön vuorovaikutusta voitaisiin tässä työyhteisössä kehittää. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa työyhteisön ja työnantajan käyttöön tietoa siitä, miten työyhteisön sisäistä vuorovaikutusta voitaisiin kehittää.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena hyödyntäen aineiston keräämisessä sähköistä kyselylomaketta ja SWOT-analyysia. Kysely suunnattiin Kelan keskisen vakuutuspiirin sairaanhoitokorvausryhmän jäsenille ja saadut vastaukset analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin.
Tulosten mukaan vuorovaikutuksen vahvuutena näyttäytyi erityisesti ryhmän hyvä ilmapiiri ja toisten auttaminen. Kehitettävää nähtiin olevan tiedonkulussa, ryhmäläisten aktiivisuudessa palavereissa ja kehittämismyönteisyydessä. Etätyön osalta vuorovaikutuksen nähtiin tehostuneen teknologian myötä, mutta jääneen enemmän asiakeskeiseksi. Vuorovaikutuksen kehittämistyössä painottuu työyhteisön pelisääntöjen selkeys etenkin suhteessa työyhteisön viestintään, ja yksilöiden oma vastuu ja aktiivinen toimijuus työyhteisössä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, millaista on Kelan keskisen vakuutuspiirin sairaanhoitokorvausryhmän vuorovaikutus sen jäsenten kokemana. Lisäksi tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten lisääntyneen etätyön koetaan vaikuttaneen työyhteisön sisäiseen vuorovaikutukseen, ja miten työyhteisön vuorovaikutusta voitaisiin tässä työyhteisössä kehittää. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa työyhteisön ja työnantajan käyttöön tietoa siitä, miten työyhteisön sisäistä vuorovaikutusta voitaisiin kehittää.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena hyödyntäen aineiston keräämisessä sähköistä kyselylomaketta ja SWOT-analyysia. Kysely suunnattiin Kelan keskisen vakuutuspiirin sairaanhoitokorvausryhmän jäsenille ja saadut vastaukset analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin.
Tulosten mukaan vuorovaikutuksen vahvuutena näyttäytyi erityisesti ryhmän hyvä ilmapiiri ja toisten auttaminen. Kehitettävää nähtiin olevan tiedonkulussa, ryhmäläisten aktiivisuudessa palavereissa ja kehittämismyönteisyydessä. Etätyön osalta vuorovaikutuksen nähtiin tehostuneen teknologian myötä, mutta jääneen enemmän asiakeskeiseksi. Vuorovaikutuksen kehittämistyössä painottuu työyhteisön pelisääntöjen selkeys etenkin suhteessa työyhteisön viestintään, ja yksilöiden oma vastuu ja aktiivinen toimijuus työyhteisössä.