Omatoimikirjaston vaikutukset asiakkaiden ja henkilökunnan näkökulmista, Kauhajoen kaupunginkirjaston omatoimikirjasto
Ojala, Sari (2021)
Ojala, Sari
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120724268
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120724268
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin, miten omatoimikirjaston avaaminen on vaikuttanut Kauhajoen kaupunginkirjaston asiakkaisiin ja henkilökuntaan. Työn tilaaja on Kauhajoen kaupunginkirjasto.
Opinnäytetyön tutkimuksellinen osa toteutettiin kyselyinä asiakkaille ja henkilökunnalle. Asiakkaiden kohdalla selvitettiin, miten asiakkaat kokevat omatoimikirjaston vaikuttaneen heidän kirjaston käyttöönsä, ovatko he törmänneet ongelmiin sen käytössä ja miten sitä voisi heidän mielestään kehittää. Henkilökunnan kohdalla haluttiin selvittää myös ennakkoajatuksia ja -odotuksia omatoimikirjastosta, mahdollisia haasteita sekä kehittämiskohteita. Lisäksi haluttiin tietää asiakaspalautteesta omatoimikirjastoa koskien. Kerätty aineisto analysoitiin tilastollisesti ja sisällönanalyysin keinoin.
Asiakaskyselyn tulokset kertovat, että omatoimikirjasto on otettu Kauhajoella vastaan hyvin, ja asiakkaiden kirjastonkäyttö on jopa lisääntynyt sen myötä. Henkilökunnan ennakkoajatuksiin verraten henkilökunta suhtautuu omatoimikirjastoon samalla tavalla tai positiivisemmin kuin ennen omatoimikirjaston avaamista. Henkilökunnan mukaan merkittävin haaste omatoimikirjaston suhteen on järjestelmän toimivuus. Omatoimikirjasto avattiin 1.10.2020, mutta kirjastossa on edelleen hyvin samoja ongelmia kuin alussakin. Teknistä tukea voi olla vaikeaa saada ja henkilökunta toivoikin voivansa itse vaikuttaa paremmin järjestelmän toimintaan.
Asiakaskyselyssä ei noussut esille kovinkaan monia kehityskohteita, mutta niitä voidaan miettiä muiden avovastauksien kautta, joita löytyy muun muassa liitteistä 4 ja 5. Kyselyn avulla saatiin tietoa siitä, että millaisiin haasteisiin omatoimikirjaston asiakkaat voivat törmätä. Henkilökunnan puolesta kehityskohteita voisi olla muun muassa asiakkaiden parempi opastus omatoimikirjaston käyttöön. Olisi myös tärkeää, että omatoimijärjestelmä saataisiin toimivammaksi, mutta kaikkea siihen liittyvää henkilökunta ei voi korjata itse.
Opinnäytetyön tutkimuksellinen osa toteutettiin kyselyinä asiakkaille ja henkilökunnalle. Asiakkaiden kohdalla selvitettiin, miten asiakkaat kokevat omatoimikirjaston vaikuttaneen heidän kirjaston käyttöönsä, ovatko he törmänneet ongelmiin sen käytössä ja miten sitä voisi heidän mielestään kehittää. Henkilökunnan kohdalla haluttiin selvittää myös ennakkoajatuksia ja -odotuksia omatoimikirjastosta, mahdollisia haasteita sekä kehittämiskohteita. Lisäksi haluttiin tietää asiakaspalautteesta omatoimikirjastoa koskien. Kerätty aineisto analysoitiin tilastollisesti ja sisällönanalyysin keinoin.
Asiakaskyselyn tulokset kertovat, että omatoimikirjasto on otettu Kauhajoella vastaan hyvin, ja asiakkaiden kirjastonkäyttö on jopa lisääntynyt sen myötä. Henkilökunnan ennakkoajatuksiin verraten henkilökunta suhtautuu omatoimikirjastoon samalla tavalla tai positiivisemmin kuin ennen omatoimikirjaston avaamista. Henkilökunnan mukaan merkittävin haaste omatoimikirjaston suhteen on järjestelmän toimivuus. Omatoimikirjasto avattiin 1.10.2020, mutta kirjastossa on edelleen hyvin samoja ongelmia kuin alussakin. Teknistä tukea voi olla vaikeaa saada ja henkilökunta toivoikin voivansa itse vaikuttaa paremmin järjestelmän toimintaan.
Asiakaskyselyssä ei noussut esille kovinkaan monia kehityskohteita, mutta niitä voidaan miettiä muiden avovastauksien kautta, joita löytyy muun muassa liitteistä 4 ja 5. Kyselyn avulla saatiin tietoa siitä, että millaisiin haasteisiin omatoimikirjaston asiakkaat voivat törmätä. Henkilökunnan puolesta kehityskohteita voisi olla muun muassa asiakkaiden parempi opastus omatoimikirjaston käyttöön. Olisi myös tärkeää, että omatoimijärjestelmä saataisiin toimivammaksi, mutta kaikkea siihen liittyvää henkilökunta ei voi korjata itse.