Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Rekrytoinnin uudet mahdollisuudet sosiaalisessa mediassa : case Yritys X

Kuitunen, Kirsi; Tiainen, Natalia (2021)

 
Avaa tiedosto
Rekrytoinnin uudet mahdollisuudet sosiaalisessa mediassa (1.810Mt)
Lataukset: 


Kuitunen, Kirsi
Tiainen, Natalia
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120924677
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä pohditaan, miten rekrytoinnin tavat on muuttuneet. Työssä tarkastellaan sekä analysoidaan sosiaalisen median hyödyllisyyttä rekrytoinnissa sekä eri kanavien toimivuutta rekrymarkkinoinnissa. Toimeksiantajana opinnäytetyölle toimii suuri yritys Uudeltamaalta, joka pitäytyy anonyyminä säilyttääkseen kilpailukykynsä. Yrityksen X rekrytoinnille etsitään uusia sosiaalisen median mahdollisuuksia. Tutkimusten perusteella ja eri näkökulmia hyödyntäen tuodaan ehdotus rekrytoinnin käyttöön otettavista uusista sosiaalisen median kanavista sekä siitä, miten kanavia tulisi rekrytoinnissa ja rekrymarkkinoinnissa hyödyntää.
Päälähteinä toimi Duunitorin Kansallinen Rekrytointitutkimus (2021) sekä tätä tukevat muut aiheesta tehdyt tutkimukset. Rajatumpaa tietoa saatiin toteuttamalla kysely rekrytoinnissa työskenteleville eri organisaatioiden edustajille. Kyselyn tarkoituksena oli kartoittaa yritysten rekrytoinnissa käyttämiä sosiaalisen median kanavia, miten kanavia hyödynnetään ja koetaanko ne toimivina. Kyselyyn saatiin 56 vastausta. Yrityksen X dataa hyödyntäen vertailtiin saatuja tuloksia ja tehtiin kohdennettu ehdotus. Yrityksen myynnin rekrytointipäällikölle sekä digitaalisen markkinoinnin asiantuntijalle teetetyllä haastattelulla syvennyttiin yrityksen rekrytointiin. Opinnäytetyö toteutettiin kokonaisuudessaan Yrityksen X tarpeisiin ja tärkeintä oli tuoda heille uusia keinoja toteuttaa rekrytointia ja rekrymarkkinointia sosiaalisessa mediassa.
Opinnäytetyön tuloksilla tuodaan Yritykselle X laaja kuva sosiaalisen median tarjoamista hyödyistä rekrytoinnille ja rekrymarkkinoinnille. Käyttäjämäärät sosiaalisen median kanavissa kasvavat ja erityisesti Yrityksen X tavoittelema kohderyhmä on vahvasti läsnä. Yrityksellä X on jo käytössään sosiaalisen median kanavista käytetyimmät, joten ehdotelmassa keskitytään uudempien kanavien tarjoamiin hyötyihin. Kanavien suurimmat hyödyt saadaan sisällöllä, joka on samaistuttavaa, vastuullista ja erottuvaa. Yrityksen positiivisella työnantajakuvalla ja vahvalla arvopohjalla saadaan hakijoiden kiinnostus. Yrityksen brändimarkkinointi on osa rekrymarkkinointia ja sen tulisi olla pitkäjänteistä sekä suunnitelmallista. Yrityksen X käytössä oleviin rekrytointikanaviin ehdotettiin uudenlaista sisältöä sekä uusiksi käyttöön otettaviksi rekrymarkkinointikanaviksi Spotifyta, YouTubea ja Twitchiä. Tärkeimmät opinnäytetyöllä saadut tulokset ovat Yrityksen X rekrymarkkinoinnin kohderyhmän tavoittamiseen suunnatut kanavat ja sisältö ehdotukset. Löydösten hyödyntäminen tuo Yritykselle X monipuolisuutta ja uutta näkökulmaa rekrytointiin.
 
This thesis looks into how recruitment has changed. It discusses and analyzes which social media channels work best in recruitment and recruitment marketing. The client is a large company from Southern Finland, which remains anonymous in order to maintain its competitiveness.
The main goal is look for new ideas and social media opportunities for Company X. Based on studies and from job applicant’s perspective, the study gives a proposal for new social media channels, what and how they benefit the company. The core is to find out how new channels should be used in recruitment and recruitment marketing.
The main literal source was Duunitor National Recruitment Survey (2021), as well as other studies. More data was obtained by running a survey among representatives from different companies working in recruitment. The survey was designed to monitor the social media channels used in companies' recruitment, as well as to look into how these channels are used and whether they are seen as useful. Company X data was used to compare the results. An interview for sales recruitment manager and digital marketing and talent sourcing specialist from Company X, was conducted to gain deeper knowledge about company's recruitment and its marketing on social media.
The result of the thesis brings Company X a picture of benefits about social media for recruitment and recruitment marketing. Social media is growing and the target audience to Company X is present on social media. Company X already has the most used of social media channels, thus this thesis focuses on the benefits of newer channels.
The greatest benefits of channels come with content that is identifying, responsible and distinctive. The positive employer image and strong value base of the company attracts the interest of applicants. The company's brand marketing is part of recruitment marketing and should be long-term and methodical. New types of content were proposed for the recruitment channels used by Company X as well as new recruitment marketing channels Spotify, YouTube and Twitch. The main results obtained through the thesis are the channels and content suggestions for reaching the target group in Company X recruitment marketing. Utilizing the findings will bring to Company X versatility and a new perspective on recruitment.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste