Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Perho Hololens -pilottioppimisympäristön käyttötestaus

Pottonen, Samuli (2021)

 
Avaa tiedosto
oppari-spottonen-final-2.pdf (895.0Kt)
Lataukset: 


Pottonen, Samuli
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120924707
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä pyritään vastaamaan tutkimuskysymykseen, minkälainen on käyttäjäystävällinen XR-ympäristö. Empiirinen osio on tehty autenttisessa virtuaalisessa ympäristössä, johon osallistui ravintola-alan opiskelijoita ja henkilöstöä. Heidän käytössään oli vielä kehitteillä oleva älylasiohjelma. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda kokonaiskuva Perho Hololens -pilottioppimisympäristöstä koekäyttäjien avulla.

Teoriaosuudessa käydään läpi lisätyn todellisuuden kehityksestä nykyaikaan, sekä mitä potentiaalia sille löytyy tulevaisuudessa. Lisäksi tässä osiossa käydään läpi keskeiset käsitteet ja esitellään opinnäytetyössä käytetyt virtuaalisen todellisuuden älylaseja (Microsoft HoloLens).

Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja ja mahdollistaja oli Perho Liiketalousopisto. Softability XR Studio teki Perholle virtuaalisen oppimisympäristön HoloLens-älylaseille. Tämä oppimisympäristö mahdollistaa ravintola-alan opiskelijan työskentelyä siten, että hän näkee ravintolatyöhön liittyviä ohjeita ympärillään. Käyttäjällä on myös mahdollisuus olla vuorovaikutuksessa niiden kanssa.

Empiirisessä osassa Perho Liiketalousopiston opiskelijoita ja henkilöstöä käyttötestasi pilottioppimisympäristöä. Käyttötestaajilta kysyttiin kyselylomakkeella heidän näkemyksiään pilottioppimisympäristön visuaalisen puolen selkeydestä, navigoinnista ja kolmiulotteistyökalun käytöstä. Tutkimuksen etenemiseen ja toteutukseen iso vaikuttava negatiivinen tekijä oli maailmanlaajuinen Covid-19-pandemia.

Moni käyttäjä ei ymmärtänyt pilottioppimisympäristön tai HoloLensin tarkoitusta, ennen kuin itse pääsi kokemaan ja näkemään sen toiminnan. Huomasin eroavaisuuksissa eri ikäluokissa. Ikäluokat lähestyivät uutta teknologiaa eri tavoilla.

Virtuaalinen oppiminen tulee olemaan iso osa tulevaisuuden koulutusta. En näe parempaa ajoitusta lisätyn todellisuuden kehittämiselle kuin nyt, sillä nykyajan teknologia antaa lähes rajattomasti mahdollisuuksia sen kehittämiselle. On tärkeää, että työkalu on käyttäjäystävällinen, ja käytettävyyttä pitää testata aina kehittäessään uutta uudelle alustalle, varsinkin jos se on tarkoitettu monelle ihmiselle oppimisen työkaluna.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste