Perho Hololens -pilottioppimisympäristön käyttötestaus
Pottonen, Samuli (2021)
Pottonen, Samuli
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120924707
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120924707
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä pyritään vastaamaan tutkimuskysymykseen, minkälainen on käyttäjäystävällinen XR-ympäristö. Empiirinen osio on tehty autenttisessa virtuaalisessa ympäristössä, johon osallistui ravintola-alan opiskelijoita ja henkilöstöä. Heidän käytössään oli vielä kehitteillä oleva älylasiohjelma. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda kokonaiskuva Perho Hololens -pilottioppimisympäristöstä koekäyttäjien avulla.
Teoriaosuudessa käydään läpi lisätyn todellisuuden kehityksestä nykyaikaan, sekä mitä potentiaalia sille löytyy tulevaisuudessa. Lisäksi tässä osiossa käydään läpi keskeiset käsitteet ja esitellään opinnäytetyössä käytetyt virtuaalisen todellisuuden älylaseja (Microsoft HoloLens).
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja ja mahdollistaja oli Perho Liiketalousopisto. Softability XR Studio teki Perholle virtuaalisen oppimisympäristön HoloLens-älylaseille. Tämä oppimisympäristö mahdollistaa ravintola-alan opiskelijan työskentelyä siten, että hän näkee ravintolatyöhön liittyviä ohjeita ympärillään. Käyttäjällä on myös mahdollisuus olla vuorovaikutuksessa niiden kanssa.
Empiirisessä osassa Perho Liiketalousopiston opiskelijoita ja henkilöstöä käyttötestasi pilottioppimisympäristöä. Käyttötestaajilta kysyttiin kyselylomakkeella heidän näkemyksiään pilottioppimisympäristön visuaalisen puolen selkeydestä, navigoinnista ja kolmiulotteistyökalun käytöstä. Tutkimuksen etenemiseen ja toteutukseen iso vaikuttava negatiivinen tekijä oli maailmanlaajuinen Covid-19-pandemia.
Moni käyttäjä ei ymmärtänyt pilottioppimisympäristön tai HoloLensin tarkoitusta, ennen kuin itse pääsi kokemaan ja näkemään sen toiminnan. Huomasin eroavaisuuksissa eri ikäluokissa. Ikäluokat lähestyivät uutta teknologiaa eri tavoilla.
Virtuaalinen oppiminen tulee olemaan iso osa tulevaisuuden koulutusta. En näe parempaa ajoitusta lisätyn todellisuuden kehittämiselle kuin nyt, sillä nykyajan teknologia antaa lähes rajattomasti mahdollisuuksia sen kehittämiselle. On tärkeää, että työkalu on käyttäjäystävällinen, ja käytettävyyttä pitää testata aina kehittäessään uutta uudelle alustalle, varsinkin jos se on tarkoitettu monelle ihmiselle oppimisen työkaluna.
Teoriaosuudessa käydään läpi lisätyn todellisuuden kehityksestä nykyaikaan, sekä mitä potentiaalia sille löytyy tulevaisuudessa. Lisäksi tässä osiossa käydään läpi keskeiset käsitteet ja esitellään opinnäytetyössä käytetyt virtuaalisen todellisuuden älylaseja (Microsoft HoloLens).
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja ja mahdollistaja oli Perho Liiketalousopisto. Softability XR Studio teki Perholle virtuaalisen oppimisympäristön HoloLens-älylaseille. Tämä oppimisympäristö mahdollistaa ravintola-alan opiskelijan työskentelyä siten, että hän näkee ravintolatyöhön liittyviä ohjeita ympärillään. Käyttäjällä on myös mahdollisuus olla vuorovaikutuksessa niiden kanssa.
Empiirisessä osassa Perho Liiketalousopiston opiskelijoita ja henkilöstöä käyttötestasi pilottioppimisympäristöä. Käyttötestaajilta kysyttiin kyselylomakkeella heidän näkemyksiään pilottioppimisympäristön visuaalisen puolen selkeydestä, navigoinnista ja kolmiulotteistyökalun käytöstä. Tutkimuksen etenemiseen ja toteutukseen iso vaikuttava negatiivinen tekijä oli maailmanlaajuinen Covid-19-pandemia.
Moni käyttäjä ei ymmärtänyt pilottioppimisympäristön tai HoloLensin tarkoitusta, ennen kuin itse pääsi kokemaan ja näkemään sen toiminnan. Huomasin eroavaisuuksissa eri ikäluokissa. Ikäluokat lähestyivät uutta teknologiaa eri tavoilla.
Virtuaalinen oppiminen tulee olemaan iso osa tulevaisuuden koulutusta. En näe parempaa ajoitusta lisätyn todellisuuden kehittämiselle kuin nyt, sillä nykyajan teknologia antaa lähes rajattomasti mahdollisuuksia sen kehittämiselle. On tärkeää, että työkalu on käyttäjäystävällinen, ja käytettävyyttä pitää testata aina kehittäessään uutta uudelle alustalle, varsinkin jos se on tarkoitettu monelle ihmiselle oppimisen työkaluna.
