Asiakaslähtöisen markkinoinnin kehittäminen
Hakanen, Maria (2021)
Hakanen, Maria
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120924720
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120924720
Tiivistelmä
Tarkoituksena oli tarkastella ja kehittää toimeksiantajan markkinointia. Näkökulmaksi valikoitui asiakaskokemus ja asiakasymmärrys, joka on palveluliiketoiminnassa ensisijaisen tärkeää. Lopputulemana on antaa uudenlaista näkemystä tekeillä olevaan markkinointisuunnitelmaan ja kehittää sitä entisestään. Tavoitteena oli löytää kehityskohteita ja konkreettisia toimenpiteitä asiakaskokemuksen ja markkinoinnin parantamiseen. Tavoite on myös tunnistaa asiakas ja onnistua segmentoinnissa, jotta saadaan aikaiseksi tehokkaat markkinointitoimenpiteet.
Käsittelin aihetta teorian ja tutkimuksen avulla. Tutustuin asiakaskokemuksen ja brändäyksen teoriaan eri kirjoittajien teosten pohjalta ja muutamien artikkeleiden avulla. Myös markkinoinnin perusteisiin segmentoinnin osalta tutustuin kirjallisuuden avulla. Toteutin toimeksiantajan asiakkaille myös määrällisen tutkimuksen kyselytutkimuksena. Kyselytutkimuksen avulla haarukoin tietoja nykyisistä asiakkaista, kuten ikää ja syitä tulla asiakkaaksi.
Tärkeimpänä johtopäätöksenä on ihmisen nostaminen keskiöön. Markkinoinnin kehitystyössä tarkennettuna etenkin henkilöstön. Vaikkakin markkinointi- ja myyntiosasto on erikseen, niin se ei kuitenkaan ole irrallinen osa yritystä. Markkinointi kuuluu jokaiselle työntekijälle, ja tätä tulee korostaa positiivisessa hengessä. Brändin rakentaminen on tärkeä osa markkinointityötä, ja henkilöstön tulee olla mukana ja tietää yrityksen visiot ja arvot, jotka ovat myös brändin taustalla. Kehittämisehdotuksena on henkilöstön osallistaminen ja asiakkaan kokemuksen parantaminen ja sujuvoittaminen, sekä asiakkaan kuunteleminen. Kehitystyössä tulee ottaa huomioon myös asiakkailta saatu palaute.
Käsittelin aihetta teorian ja tutkimuksen avulla. Tutustuin asiakaskokemuksen ja brändäyksen teoriaan eri kirjoittajien teosten pohjalta ja muutamien artikkeleiden avulla. Myös markkinoinnin perusteisiin segmentoinnin osalta tutustuin kirjallisuuden avulla. Toteutin toimeksiantajan asiakkaille myös määrällisen tutkimuksen kyselytutkimuksena. Kyselytutkimuksen avulla haarukoin tietoja nykyisistä asiakkaista, kuten ikää ja syitä tulla asiakkaaksi.
Tärkeimpänä johtopäätöksenä on ihmisen nostaminen keskiöön. Markkinoinnin kehitystyössä tarkennettuna etenkin henkilöstön. Vaikkakin markkinointi- ja myyntiosasto on erikseen, niin se ei kuitenkaan ole irrallinen osa yritystä. Markkinointi kuuluu jokaiselle työntekijälle, ja tätä tulee korostaa positiivisessa hengessä. Brändin rakentaminen on tärkeä osa markkinointityötä, ja henkilöstön tulee olla mukana ja tietää yrityksen visiot ja arvot, jotka ovat myös brändin taustalla. Kehittämisehdotuksena on henkilöstön osallistaminen ja asiakkaan kokemuksen parantaminen ja sujuvoittaminen, sekä asiakkaan kuunteleminen. Kehitystyössä tulee ottaa huomioon myös asiakkailta saatu palaute.