Vaurioituneen lentokoneen rakennetarkastus ja korjaussuunnitelman laatiminen
Jokelainen, Samuli (2021)
Jokelainen, Samuli
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120924722
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120924722
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä suoritettiin Air Spark Oy:n Cessna 152 -lentokoneen rungolle rakennetarkastus ja laadittiin tarkastusraportti sekä korjausohjeet, joiden perusteella se voidaan korjata lentokuntoiseksi myöhemmin.
Koska työn kohteena oli tyyppihyväksytty lentokone, sen huollossa ja korjauksessa täytyy noudattaa eri ilmailutahojen säädöksiä ja määräyksiä. Tässä työssä käsitellään nämä tahot sekä oleellisimmat säädökset.
Parkkeerattuna ollut lentokone vaurioitui pahoin, kun pölypyörre nostatti sen ilmaan ja paiskasi sen katolleen maahan. Tämänkaltaisten vaurioiden tarkastamiseen ei löytynyt valmiita ohjeita, vaan tarkastusta varten piti tehdä oletuksia mahdollisista vauriomekanismeista ja vaurioista. Näitä oletuksia varten sovellettiin valmistajan kovan laskun jälkeistä tarkastusohjetta.
Rakennetarkastuksessa löydettiin useita vauriokohtia rungosta, jotka täytyy korjata ennen kuin lentokone voidaan saattaa muilta osin lentokuntoiseksi. Korjaussuunnitelman perusteella kyseiset vauriot ovat korjattavissa vahvistamalla, paikkaamalla tai vaihtamalla. Korjausten vaatiman suuren työmäärän takia on todennäköistä, että opinnäytetyön kohteena oleva lentokone päätyy varaosiksi.
Koska työn kohteena oli tyyppihyväksytty lentokone, sen huollossa ja korjauksessa täytyy noudattaa eri ilmailutahojen säädöksiä ja määräyksiä. Tässä työssä käsitellään nämä tahot sekä oleellisimmat säädökset.
Parkkeerattuna ollut lentokone vaurioitui pahoin, kun pölypyörre nostatti sen ilmaan ja paiskasi sen katolleen maahan. Tämänkaltaisten vaurioiden tarkastamiseen ei löytynyt valmiita ohjeita, vaan tarkastusta varten piti tehdä oletuksia mahdollisista vauriomekanismeista ja vaurioista. Näitä oletuksia varten sovellettiin valmistajan kovan laskun jälkeistä tarkastusohjetta.
Rakennetarkastuksessa löydettiin useita vauriokohtia rungosta, jotka täytyy korjata ennen kuin lentokone voidaan saattaa muilta osin lentokuntoiseksi. Korjaussuunnitelman perusteella kyseiset vauriot ovat korjattavissa vahvistamalla, paikkaamalla tai vaihtamalla. Korjausten vaatiman suuren työmäärän takia on todennäköistä, että opinnäytetyön kohteena oleva lentokone päätyy varaosiksi.