Luonnollisen kielen prosessointi ja sen hyödyntäminen peliohjelmoinnin koulutuksessa
Sarell, Tiia (2021)
Sarell, Tiia
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120924689
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120924689
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsitellään tekoälyä, koneoppimista, syväoppimista sekä luonnollisen kielen prosessointia. Opinnäytetyön aihe keskittyy luonnollisen kielen prosessointiin, mutta siihen päätyäkseen käsitellään työssä ensin edellä mainittujen aiheiden historiaa sekä teoriaa.
Työn lähtökohtana toimii kirjoittajan mielenkiinto aiheeseen sekä toimeksiantajana toimivan Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun eli Xamkin informaatioteknologian yksikön peliohjelmoinnin koulutuksen Gamelab-oppimisympäristön kiinnostus siitä, miten aihetta voisi hyödyntää peliohjelmoinnin koulutuksessa.
Opinnäytetyössä esitellään tapaustutkimuspohjaisesti luonnollisen kielen prosessoinnin kohteita, joita voisi hyödyntää peliohjelmoinnin koulutuksessa. Työssä tuodaan esiin myös jatkokehitysehdotuksia, joita työn pohjalta voisi kehittää. Opinnäytetyössä esiteltyihin soveltamisehdotuksiin otetaan esimerkkejä tieteellisistä julkaisuista sekä muista ajankohtaista lähteistä.
Työn tuloksista ja johtopäätöksistä ilmenee, ettei luonnollisen kielen prosessointia ole syksyllä 2021 julkisten lähteiden mukaan hyödynnetty pelialalla siinä kontekstissa, josta asiaa tutkittiin.
Työn lähtökohtana toimii kirjoittajan mielenkiinto aiheeseen sekä toimeksiantajana toimivan Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun eli Xamkin informaatioteknologian yksikön peliohjelmoinnin koulutuksen Gamelab-oppimisympäristön kiinnostus siitä, miten aihetta voisi hyödyntää peliohjelmoinnin koulutuksessa.
Opinnäytetyössä esitellään tapaustutkimuspohjaisesti luonnollisen kielen prosessoinnin kohteita, joita voisi hyödyntää peliohjelmoinnin koulutuksessa. Työssä tuodaan esiin myös jatkokehitysehdotuksia, joita työn pohjalta voisi kehittää. Opinnäytetyössä esiteltyihin soveltamisehdotuksiin otetaan esimerkkejä tieteellisistä julkaisuista sekä muista ajankohtaista lähteistä.
Työn tuloksista ja johtopäätöksistä ilmenee, ettei luonnollisen kielen prosessointia ole syksyllä 2021 julkisten lähteiden mukaan hyödynnetty pelialalla siinä kontekstissa, josta asiaa tutkittiin.