Adobe Edge Preview’n käyttö WWW-sivuilla
Roth, Sara (2012)
Roth, Sara
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120317899
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120317899
Tiivistelmä
Opinnäytteen aiheena oli kirjoittaa kompakti ohjeistus Adobe Edge Preview -ohjelman käytöstä ja tehdä aiheeseen liittyvä asiakastyö. Ohjelman ohjeistuksessa käytiin läpi sen merkittävimmät toiminnallisuudet. Tällaisia toiminnallisuuksia olivat elementit ja niiden käyttö, Web-fontit, animaation luominen, aikajanan ja komentojen käyttö, tiedostojen tallentaminen ja niiden siirtäminen olemassa olevalle WWW-sivulle. Toiminnallisuuksien lisäksi opinnäytteessä tutustuttiin Edgen ulkoasuun ja selvitettiin, missä tarvittavat toiminnallisuudet sijaitsevat. Tavoitteena oli luoda selkeä ja tiivis kokonaisuus Edge Preview’n tärkeimmistä ominaisuuksista ja antaa aloittelevalle lukijalle hyvät ohjeet ja perusteet ohjelman käytöstä.
Opinnäytteen toinen osio oli tehdä Oy TuloksenTuplausToimisto Ab-yritykselle aiheeseen liittyvä asiakastyö. Asiakastyö sisälsi interaktiivisen kartan, joka julkaistaisiin yrityksen WWW-sivuilla sen asiakkaiden tarkasteltavaksi. Kartassa kykeni liikkumaan painikkeiden mukaisesti joko lähemmäksi, kauemmaksi tai sivuille. Kartta kertoi käyttäjälle myynnin ja myyjän välisen prosessin helpottaen siten käyttäjää ymmärtämään, miten myyntiä pystytään lisäämään. Kartasta sai lisäinfoa painamalla erikseen merkittyjä karttakohtia. Tavoitteena oli saada kartasta helppolukuinen ja navigaatiosta mahdollisimman yksinkertainen käyttää.
Tuloksena opinnäytteestä saatiin tiivis ohjeistus Edgen tärkeimpiin toimintoihin ja tarpeellisia esimerkkejä ohjelman käytöstä havainnollistavin kuvin. Asiakastyön tulos oli asiakkaan hyväksymä interaktiivinen kartta, jota asiakkaan on helppo lukea ja käyttää.
Asiakastyöhön liittyviä kehitysehdotuksia ovat muun muassa toiminnallisuuksien lisääminen ja toimintojen automatisointia käyttäen enemmän ohjelman tarjoamia koo-daustoimintoja. Edgen ohjeistuksen kehitysehdotuksena on päivittää sitä, kunnes ohjelmasta ilmestyy vakaa versio kehitysversioiden sijaan.
Opinnäytteen toinen osio oli tehdä Oy TuloksenTuplausToimisto Ab-yritykselle aiheeseen liittyvä asiakastyö. Asiakastyö sisälsi interaktiivisen kartan, joka julkaistaisiin yrityksen WWW-sivuilla sen asiakkaiden tarkasteltavaksi. Kartassa kykeni liikkumaan painikkeiden mukaisesti joko lähemmäksi, kauemmaksi tai sivuille. Kartta kertoi käyttäjälle myynnin ja myyjän välisen prosessin helpottaen siten käyttäjää ymmärtämään, miten myyntiä pystytään lisäämään. Kartasta sai lisäinfoa painamalla erikseen merkittyjä karttakohtia. Tavoitteena oli saada kartasta helppolukuinen ja navigaatiosta mahdollisimman yksinkertainen käyttää.
Tuloksena opinnäytteestä saatiin tiivis ohjeistus Edgen tärkeimpiin toimintoihin ja tarpeellisia esimerkkejä ohjelman käytöstä havainnollistavin kuvin. Asiakastyön tulos oli asiakkaan hyväksymä interaktiivinen kartta, jota asiakkaan on helppo lukea ja käyttää.
Asiakastyöhön liittyviä kehitysehdotuksia ovat muun muassa toiminnallisuuksien lisääminen ja toimintojen automatisointia käyttäen enemmän ohjelman tarjoamia koo-daustoimintoja. Edgen ohjeistuksen kehitysehdotuksena on päivittää sitä, kunnes ohjelmasta ilmestyy vakaa versio kehitysversioiden sijaan.