Tämän päivän esihenkilöt
Nenonen, Jutta; Huotarinen, Roosa (2021)
Nenonen, Jutta
Huotarinen, Roosa
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120924849
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120924849
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin portfoliomuodossa ja se on kahden opiskelijan kokemuksien perusteella kasattu teos esihenkilövalmiuksista Haaga-Helian opintoihin peilaten. Opinnäytetyöhön on haettu myös esihenkilötyössä olevien näkökulmaa.
Opinnäytetyön päätavoite oli selvittää, miten Haaga-Helian esihenkilökurssit antavat valmiuksia toimia esihenkilötyössä. Ensimmäisenä alatavoitteena oli kuvata Haaga-Helian esihenkilövalmiuksia antavien kurssien antamaa valmiutta työhön ja selvittää kvantitatiivisen kyselytutkimuksen avulla, miten esihenkilöinä työskentelevät Haaga-Heliassa opiskeluja suorittaneet kokevat kurssien valmentaneen heitä esihenkilötyöhön.
Opinnäytetyöhön rajattiin tarkastelukulmaksi lähiesihenkilötyö ja ihmisten johtaminen. Haaga-Helian kursseista valikoitui viisi opinnäytetyön laatijoiden mielestä oleellisinta, joissa käsiteltiin esihenkilötyötä. Kurssit rajattiin vielä niin, että niistä tarkasteltiin ainoastaan osia, jotka koskivat lähiesihenkilötyötä, ihmisten johtamista ja johtamistyylejä. Tällä varmistettiin aiheen pysyminen rajatun tarkastelukulman sisällä.
Tietoperustassa tutkittiin esihenkilön työnkuvaa ja velvollisuuksia yleisesti sekä johtamista ihmisten johtamisen näkökulmasta. Siinä avattiin esihenkilön moninaisia osa-alueita työssä. Tietoperustassa avattiin kolmea johtamistyyliä, jotka opinnäytetyön tekijät mieltävät suotuisiksi hotelli- ja ravintola-alan esihenkilötehtävissä.
Opinnäytetyön empiirisessä osassa reflektoitiin portfolion laatijoiden kokemuksia viidestä Haaga-Helian esihenkilötyöhön liittyvästä kurssista ja niiden painopisteistä.
Opinnäytetyössä toteutettiin kvantitatiivinen kyselytutkimus, joka lähetettiin Haaga-Heliassa viimeisiä opintoja, mutta kaikki pakolliset kurssit käyneille tai Haaga-Heliasta valmistuneille ja saman opintosuunnitelman käynneille. Kyselyistä selvisi, miten Haaga-Helia on valmistanut heitä toimimaan esihenkilötyössä työskentelevät. Kyselyn tulokset kertovat, että Haaga-Helia on onnistunut hyvällä tasolla kouluttamaan oppilaansa esihenkilötyöhön.
Opinnäytetyö selvensi kahden opiskelijan omia näkemyksiä Haaga-Helian esihenkilökurssien painopisteiden hyödyllisyydestä esihenkilötyössä, avasi alalla työskentelevien ajatuksia työnkuvasta ja herätti johtopäätöksiä esihenkilön työstä. Opinnäytetyön myötä nousi esiin kehitysehdotuksia Haaga-Helian esihenkilökursseihin sekä pohdintaa omasta oppimisesta.
Opinnäytetyön päätavoite oli selvittää, miten Haaga-Helian esihenkilökurssit antavat valmiuksia toimia esihenkilötyössä. Ensimmäisenä alatavoitteena oli kuvata Haaga-Helian esihenkilövalmiuksia antavien kurssien antamaa valmiutta työhön ja selvittää kvantitatiivisen kyselytutkimuksen avulla, miten esihenkilöinä työskentelevät Haaga-Heliassa opiskeluja suorittaneet kokevat kurssien valmentaneen heitä esihenkilötyöhön.
Opinnäytetyöhön rajattiin tarkastelukulmaksi lähiesihenkilötyö ja ihmisten johtaminen. Haaga-Helian kursseista valikoitui viisi opinnäytetyön laatijoiden mielestä oleellisinta, joissa käsiteltiin esihenkilötyötä. Kurssit rajattiin vielä niin, että niistä tarkasteltiin ainoastaan osia, jotka koskivat lähiesihenkilötyötä, ihmisten johtamista ja johtamistyylejä. Tällä varmistettiin aiheen pysyminen rajatun tarkastelukulman sisällä.
Tietoperustassa tutkittiin esihenkilön työnkuvaa ja velvollisuuksia yleisesti sekä johtamista ihmisten johtamisen näkökulmasta. Siinä avattiin esihenkilön moninaisia osa-alueita työssä. Tietoperustassa avattiin kolmea johtamistyyliä, jotka opinnäytetyön tekijät mieltävät suotuisiksi hotelli- ja ravintola-alan esihenkilötehtävissä.
Opinnäytetyön empiirisessä osassa reflektoitiin portfolion laatijoiden kokemuksia viidestä Haaga-Helian esihenkilötyöhön liittyvästä kurssista ja niiden painopisteistä.
Opinnäytetyössä toteutettiin kvantitatiivinen kyselytutkimus, joka lähetettiin Haaga-Heliassa viimeisiä opintoja, mutta kaikki pakolliset kurssit käyneille tai Haaga-Heliasta valmistuneille ja saman opintosuunnitelman käynneille. Kyselyistä selvisi, miten Haaga-Helia on valmistanut heitä toimimaan esihenkilötyössä työskentelevät. Kyselyn tulokset kertovat, että Haaga-Helia on onnistunut hyvällä tasolla kouluttamaan oppilaansa esihenkilötyöhön.
Opinnäytetyö selvensi kahden opiskelijan omia näkemyksiä Haaga-Helian esihenkilökurssien painopisteiden hyödyllisyydestä esihenkilötyössä, avasi alalla työskentelevien ajatuksia työnkuvasta ja herätti johtopäätöksiä esihenkilön työstä. Opinnäytetyön myötä nousi esiin kehitysehdotuksia Haaga-Helian esihenkilökursseihin sekä pohdintaa omasta oppimisesta.