Polttokennot ja niiden hyödyntäminen ajoneuvoissa
Koivisto, Sami (2021)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120924811
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120924811
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli perehtyä polttokennojen tulevaisuuden mahdollisuuksiin energianlähteenä ajoneuvoissa. Opinnäytetyön aihe valikoitui opinnäytetyöntekijän oman kiinnostuksen perusteella. Aihe on myös ajankohtainen, koska EU on kiristämässä bensiini- ja dieselautojen päästörajoituksia. Päästörajoitusten kiristäminen korottaa polttomoottoriajoneuvojen kustannuksia ja johtaa siihen, että ajoneuvon valmistajat lopettavat polttomoottorien kehittämisen ja valmistamisen.
Polttokennoja pystyy käyttämään nykyään pienistä paristoista aina voimalaitoskäyttöön saakka. Polttokennoja pystyy hyödyntää energiantuotannossa sekä lämmön tuotannossa tai molempia yhdessä tuotettaessa.
Työssä tehdyn selvityksen perusteella voidaan todeta, että markkinoilla on muutamia erilaisia polttokennoautoja ja autonvalmistajia. Autonvalmistajat ovat jakaantuneet sen suhteen, onko polttokennoilla tulevaisuutta ajoneuvoteollisuudessa auton energian lähteenä. Markkinoilla ja liikenteessä olevista polttokennoautoista suurin osa on leasing-autoja.
Työn tuloksista kävi ilmi, että ilmastonmuutos kasvattaa painetta kehittää päästötöntä ja ympäristöä kuormittamatonta teknologiaa ja tekniikkaa. Polttokennoja pystyy hyödyntämään pienessä elektroniikassa sekä suurissa voimalaitoksissa.
Polttokennojen tankkausasemia ei ole monessa eri maassa. Euroopassa polttokennojen latausasemia on eniten Saksassa, Iso-Britanniassa, Tanskassa ja Belgiassa. Suomessa ei ole vedyn tankkausasemia, mutta tankkausasemia ollaan suunnittelemassa.
Polttokennoja pystyy käyttämään nykyään pienistä paristoista aina voimalaitoskäyttöön saakka. Polttokennoja pystyy hyödyntää energiantuotannossa sekä lämmön tuotannossa tai molempia yhdessä tuotettaessa.
Työssä tehdyn selvityksen perusteella voidaan todeta, että markkinoilla on muutamia erilaisia polttokennoautoja ja autonvalmistajia. Autonvalmistajat ovat jakaantuneet sen suhteen, onko polttokennoilla tulevaisuutta ajoneuvoteollisuudessa auton energian lähteenä. Markkinoilla ja liikenteessä olevista polttokennoautoista suurin osa on leasing-autoja.
Työn tuloksista kävi ilmi, että ilmastonmuutos kasvattaa painetta kehittää päästötöntä ja ympäristöä kuormittamatonta teknologiaa ja tekniikkaa. Polttokennoja pystyy hyödyntämään pienessä elektroniikassa sekä suurissa voimalaitoksissa.
Polttokennojen tankkausasemia ei ole monessa eri maassa. Euroopassa polttokennojen latausasemia on eniten Saksassa, Iso-Britanniassa, Tanskassa ja Belgiassa. Suomessa ei ole vedyn tankkausasemia, mutta tankkausasemia ollaan suunnittelemassa.