3–5-vuotiaiden lasten tunnekasvatus Koivurinteen päiväkodissa
Haapasalo, Salla; Valtonen, Marika (2021)
Haapasalo, Salla
Valtonen, Marika
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120924662
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120924662
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme käsitteli eri ikäisten lasten tunnekasvatusta varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyömme keskittyi 3–5-vuotiaiden lasten tunnekasvatukseen yleisesti, siihen käytettäviin toimintamalleihin ja Koivurinteen päiväkodin varhaiskasvattajien ajatuksiin ja mielipiteisiin. Opinnäytetyömme tilaajana toimi Koivurinteen päiväkoti Lohtajalta. Valitsimme kyseisen aiheen, sillä se kiinnosti meitä molempia. Lisäksi tunnetaidot ovat tällä hetkellä paljon puhuttu aihe. Olemme myös huomanneet työssämme varhaiskasvatuksessa sen, kuinka paljon tällä hetkellä lapsilla on haasteita tunnetaidoissa.
Opinnäytetyön tavoite oli Koivurinteen päiväkodin varhaiskasvattajien näkemyksien tutkiminen tunnekasvatukseen liittyen. Tarkoituksena oli saada mahdollisimman laaja käsitys tunnekasvatuksesta. Lisäksi tavoitteena oli selvittää päiväkodille mahdolliset kehittämistarpeet liittyen tunnetaitojen harjoitteluun. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys pitää sisällään teoriatietoa tunteista ja tunnetaidoista ja sen, miten se tulee esiin varhaiskasvatuksessa. Teoreettisessa viitekehyksessä esitellään myös se, miten varhaiskasvatuslaki- ja suunnitelma tukee tunnetaitojen opettelua varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyö esittelee myös konkreettisia menetelmiä varhaiskasvattajille tunnekasvatusta varten.
Opinnäytetyö oli tutkimuksellinen opinnäytetyö. Päiväkodin varhaiskasvattajille luotiin avoin kyselylomake. Avoimeen kyselylomakkeeseen luotiin neljä eri teemaa. He vastasivat avoimeen kyselylomakkeeseemme tiimeinä, joten näin saimme laaja-alaiset vastaukset. Teemoina avoimessa kyselylomakkeessa oli:
Teema 1: Tunnetaitojen tärkeys
Teema 2: Tunnetaitojen kehitys
Teema 3: Kasvattaja tunnetaitojen tukijana
Teema 4: Menetelmät tunnetaitojen oppimisessa
Opinnäytetyön tavoite oli Koivurinteen päiväkodin varhaiskasvattajien näkemyksien tutkiminen tunnekasvatukseen liittyen. Tarkoituksena oli saada mahdollisimman laaja käsitys tunnekasvatuksesta. Lisäksi tavoitteena oli selvittää päiväkodille mahdolliset kehittämistarpeet liittyen tunnetaitojen harjoitteluun. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys pitää sisällään teoriatietoa tunteista ja tunnetaidoista ja sen, miten se tulee esiin varhaiskasvatuksessa. Teoreettisessa viitekehyksessä esitellään myös se, miten varhaiskasvatuslaki- ja suunnitelma tukee tunnetaitojen opettelua varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyö esittelee myös konkreettisia menetelmiä varhaiskasvattajille tunnekasvatusta varten.
Opinnäytetyö oli tutkimuksellinen opinnäytetyö. Päiväkodin varhaiskasvattajille luotiin avoin kyselylomake. Avoimeen kyselylomakkeeseen luotiin neljä eri teemaa. He vastasivat avoimeen kyselylomakkeeseemme tiimeinä, joten näin saimme laaja-alaiset vastaukset. Teemoina avoimessa kyselylomakkeessa oli:
Teema 1: Tunnetaitojen tärkeys
Teema 2: Tunnetaitojen kehitys
Teema 3: Kasvattaja tunnetaitojen tukijana
Teema 4: Menetelmät tunnetaitojen oppimisessa