Improvisointi osana klassisen musiikin alkeissoiton opetusta : Keski-Pohjanmaan Konservatorion puhallinsoiton opettajilta koottuja ajatuksia
Kippo, Eveliina (2021)
Kippo, Eveliina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120924769
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120924769
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä kerrottiin uusien opetussuunnitelman perusteiden tuomasta improvisoinnista ja sen hyödyistä soitonopetuksessa sekä selvitettiin puhallinsoiton opettajien kokemuksia improvisoinnin sisällyttämisestä soittotunneilleen. Tutkimus toi ilmi useita alkeissoiton opetuksessa käytettäviä improvisoinnin opetusmenetelmiä, jotka ovat käyttökelpoisia kaikille soitinryhmille, mutta erityisesti puhaltimille. Improvisaatio, luovuus ja improvisaation alkeisopetuksen pääpiirteet selitettiin usean eri näkökulman kannalta. Kolmen eri suomalaisen musiikkioppilaitoksen opetussuunnitelmat tarkasteltiin ja niitä vertailtiin Opetushallituksen opetussuunnitelman perusteisiin.
Tämä tutkimus toteutettiin empiirisenä puolistrukturoituna teemahaastatteluna, jonka vastaajina toimi kuusi valikoitua Keski-Pohjanmaan Konservatorion puhallinsoiton opettajaa. Tutkimustuloksista on pääteltävissä, että improvisointi on osa soitonopetusta Keski-Pohjanmaalla ja sen opettamiseen kelpuutettaisiin lisäkoulutusta.
Tämä tutkimus toteutettiin empiirisenä puolistrukturoituna teemahaastatteluna, jonka vastaajina toimi kuusi valikoitua Keski-Pohjanmaan Konservatorion puhallinsoiton opettajaa. Tutkimustuloksista on pääteltävissä, että improvisointi on osa soitonopetusta Keski-Pohjanmaalla ja sen opettamiseen kelpuutettaisiin lisäkoulutusta.