NH90-huollon suunnittelu ja ERP-järjestelmän kehitys : IETP-portaalin rakenne analyysi
Ahonen, Tatu (2021)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121024934
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121024934
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli etsiä kehitysehdotuksia NH90-kuljetushelikopterin huollon suunnitteluun. Työn toimeksiantajana toimi Patria Aviation Oy:n helikopteriosasto. Tarkoituksena oli selvittää, kuinka huollon suunnittelun manuaaliset työvaiheet pystyttäisiin korvaamaan automaattisilla ratkaisuilla sekä miten sähköisen dokumentoinnin (IETP) rakenne on muodostunut. Lisäksi opinnäytetyössä selvitettiin, mitä kaikkea NH90-kuljetushelikopterin huollon suunnittelussa täytyy ottaa huomioon. Työn ongelman keskiönä oli NH90-kuljetushelikopterin IETP-portaalin rakenne.
Työ suoritettiin tutkimustyönä ja materiaalia kerättiin useista eri lähteistä. IETP-portaalin dataa olisi voitu käyttää työssä laajemminkin, mutta salaisen luokituksen takia tietoja jouduttiin pienentämään ja muokkaamaan. Työ aloitettiin kartoittamalla IETP-portaalin huollon suunnittelun datamoduulia, ja siinä selvitettiin, mitä eri työvaiheita tuotannonsuunnitteluun kuuluu. Työvaiheiden selvitystyön jälkeen perehdyttiin toiminnanohjausjärjestelmään sekä IETP:n rakenteeseen.
NH90-kuljetushelikopterin IETP:n rakenne määräytyy S1000D-spesifikaatioon. Tutkimustyössä tuli myös ilmi, että IETP:n rakenteessa on puutteita, koska linkitykset datamoduulien sisällä on ohjelmoitu sekavasti. Tutkimustyön perusteella päästiin tulokseen, että huollon suunnittelun työvaiheita voidaan ainoastaan automatisoida ohjelmistorobotin avulla. Kyseessä olisi ohjelmistojen yhteensovittaminen toiminnonohjausjärjestelmän ja IETP:n välillä.
Työ suoritettiin tutkimustyönä ja materiaalia kerättiin useista eri lähteistä. IETP-portaalin dataa olisi voitu käyttää työssä laajemminkin, mutta salaisen luokituksen takia tietoja jouduttiin pienentämään ja muokkaamaan. Työ aloitettiin kartoittamalla IETP-portaalin huollon suunnittelun datamoduulia, ja siinä selvitettiin, mitä eri työvaiheita tuotannonsuunnitteluun kuuluu. Työvaiheiden selvitystyön jälkeen perehdyttiin toiminnanohjausjärjestelmään sekä IETP:n rakenteeseen.
NH90-kuljetushelikopterin IETP:n rakenne määräytyy S1000D-spesifikaatioon. Tutkimustyössä tuli myös ilmi, että IETP:n rakenteessa on puutteita, koska linkitykset datamoduulien sisällä on ohjelmoitu sekavasti. Tutkimustyön perusteella päästiin tulokseen, että huollon suunnittelun työvaiheita voidaan ainoastaan automatisoida ohjelmistorobotin avulla. Kyseessä olisi ohjelmistojen yhteensovittaminen toiminnonohjausjärjestelmän ja IETP:n välillä.