Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Tuottojohtamisen osaaminen ravintola-alalla pääkaupunkiseudulla

Niskanen, Iiris (2021)

 
Avaa tiedosto
Niskanen_Iiris_ont_arviointiversio.pdf (605.9Kt)
Lataukset: 


Niskanen, Iiris
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121024954
Tiivistelmä
Tuottojohtamisen historia juontaa juurensa 1970-luvun loppupuolelle Yhdysvaltojen lentoliikenteeseen, jolloin tuottojohtamisesta (Revenue management) tuli arkipäivää. Myös kiinteän hinnoittelun ja perinteisen luokkahinnoittelun sijaan alettiin käyttää dynaamista hinnoittelua osana yhtiön strategiaa.

Tuottojohtamisen keskeisimmät aihealueet ovat asiakassegmentointi, kapasiteetin hallinta, ennakointi ja dynaaminen hinnoittelu. Tuottojohtamisen päätavoitteena on myydä tuote tai palvelu oikealle asiakassegmentille, oikeaan aikaan, oikeassa paikassa ja oikealla hinnalla. Tuottojohtaminen on ollut vuosia käytössä matkailualalla, mutta sitä on viime aikoina alettu toteuttaa myös muilla palvelualoilla, kuten ravintola-alalla. Edellytyksiä tuottojohtamisen harjoittamiselle ovat kiinteä kapasiteetti, ennakkoon myytävä tuote tai palvelu, mahdollisuus hinnoitella ja myydä tuotetta tai palvelua eri asiakassegmenteille. Tämä tekee suurimmasta osasta ravintola-alan yrityksistä sopivia päivittäiselle tuottojohtamiselle.

Tutkimustavoitteena oli selvittää esimiestasoisten työntekijöiden tuottojohtamisen tämänhetkinen osaaminen pääkaupunkiseudulla. Osaamisella tarkoitetaan tiedon soveltamista käytännössä, eli osataan käyttää jo opittua tietoa hyväksi.

Opinnäytetyö on tutkimustyyppinen työ. Tutkimus oli rajattu koskemaan esimiehiä, jotka työskentelevät ravintola-alalla pääkaupunkiseudulla. Tutkimusmenetelmänä käytettiin määrällistä eli kvantitatiivista menetelmää. Tutkimus suoritettiin kyselytutkimuksena, joka tehtiin Webropol-ohjelman avulla. Monivalintakysymyksillä kartoitettiin vastaajan tietoa tuottojohtamisen eri alueiden hyödyistä ja toteutetaanko sitä käytännössä. Kysely oli auki viikon ajan, jonka aikana vastauksia saatiin 47 kappaletta. Suurin osa vastauksista saatiin sosiaalisen median eri ravintola-alan ryhmien kautta, sekä omilta ravintola-alan kontakteilta. Kyselytutkimus oli avoinna aikavälillä 8.10-15.10.2021.

Tutkimuksen vastauksista kävi ilmi, että ravintola-alan esimiehet tunnistavat tuottojohtamisen hyödyt ja sen mikä olisi kannattavaa. Käytännössä tuottojohtamista ei kuitenkaan jostain syystä toteuteta ravintola-alalla tehokkaasti lukuun ottamatta ennakointia. Korkeakoulun käyneet esimiehet tiesivät selvästi useammin mitä tuottojohtaminen tarkoittaa. Tutkimuksesta selvisi, että tuottojohtamisen osaamista pidetään kuitenkin hyvin tärkeänä osana esimiestyötä.

Näiden tulosten perusteella jatkotutkimusaihe olisi selvittää syyt, miksi tuottojohtamista ei toteuteta, vaikka tiedostetaan sen hyödyt yritykselle.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste