Yritys X:n markkinoinnin kehittäminen
Taimela, Joni (2012)
Taimela, Joni
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112817147
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112817147
Tiivistelmä
Työn tarkoituksena oli kehittää Yritys X:n markkinointia tulevaisuutta varten. Markkinoinnin tarkoituksena on ennen kaikkea parantaa yrityksen myyntiä, mainontaa ja asiakastyytyväisyyttä. Työn alussa käydään läpi hiukan markkinointia ja markkinoinnin suunnittelua, jotta saadaan luotua pieni perusta työn etenemiselle.
Työn teoriaosuus etenee segmentointiin, jossa perehdytään yrityksen asiakkaiden jakamista eri kohderyhmiin. Markkinointiviestinnässä tutustutaan markkinointiviestinnän keinoihin, suunniteltuun ja suunnittelemattomaan markkinointi viestintään ja mainontaan. Markkinoinnin tavoitteita käydään läpi kannattavuustavoitteiden ja mahdollisten markkinointivirheiden kautta. Kilpailussa tutkitaan kilpailutilannetta markkinoilla ja kilpailuetua, joka on jokaiselle menestyvälle yritykselle ominaista.
Varsinaisen teoriaosuuden jälkeen esitellään yritys, jota varten tämä opinnäytetyö on tehty. Tämän jälkeen alkaa tutkimusosuus johon kuuluvat yritysanalyysi ja SWOT-analyysi, yritysympäristöanalyysi, kilpailija-analyysi ja markkina-analyysi. Markkina-analyysia varten osalle yrityksen asiakkaille tehtiin tutkimuskysely, jonka avulla saatiin tärkeätä tietoa ostoihin vaikuttavista seikoista ja asiakastyytyväisyydestä. Tutkimuksessa kysyttiin asiakkaan, toimialaa, tiedonsaantia yrityksestä, taantuman vaikuttamista ostopäätöksiin, ostoihin vaikuttavia tekijöitä, asiakastyytyväisyyttä ja yhteistyön jatkumista.
Tulosten pohjalta syntyi kehitysehdotuksia yrityksen markkinoinnin kehittämiseen. Parannusideoita olivat mainonnan parantaminen, Internet-näkyvyyden lisääminen, vakioasiakkaista huolehtiminen, imagon parantaminen ja kilpailuedun tavoitteleminen.
Työn teoriaosuus etenee segmentointiin, jossa perehdytään yrityksen asiakkaiden jakamista eri kohderyhmiin. Markkinointiviestinnässä tutustutaan markkinointiviestinnän keinoihin, suunniteltuun ja suunnittelemattomaan markkinointi viestintään ja mainontaan. Markkinoinnin tavoitteita käydään läpi kannattavuustavoitteiden ja mahdollisten markkinointivirheiden kautta. Kilpailussa tutkitaan kilpailutilannetta markkinoilla ja kilpailuetua, joka on jokaiselle menestyvälle yritykselle ominaista.
Varsinaisen teoriaosuuden jälkeen esitellään yritys, jota varten tämä opinnäytetyö on tehty. Tämän jälkeen alkaa tutkimusosuus johon kuuluvat yritysanalyysi ja SWOT-analyysi, yritysympäristöanalyysi, kilpailija-analyysi ja markkina-analyysi. Markkina-analyysia varten osalle yrityksen asiakkaille tehtiin tutkimuskysely, jonka avulla saatiin tärkeätä tietoa ostoihin vaikuttavista seikoista ja asiakastyytyväisyydestä. Tutkimuksessa kysyttiin asiakkaan, toimialaa, tiedonsaantia yrityksestä, taantuman vaikuttamista ostopäätöksiin, ostoihin vaikuttavia tekijöitä, asiakastyytyväisyyttä ja yhteistyön jatkumista.
Tulosten pohjalta syntyi kehitysehdotuksia yrityksen markkinoinnin kehittämiseen. Parannusideoita olivat mainonnan parantaminen, Internet-näkyvyyden lisääminen, vakioasiakkaista huolehtiminen, imagon parantaminen ja kilpailuedun tavoitteleminen.