Startup-yrityksen kansainvälistyminen ICT-konsulttimarkkinassa
Uitti, Toni (2021)
Uitti, Toni
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121025086
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121025086
Tiivistelmä
Suomessa on tuhansia startup-yrityksiä. Yrityksen tulee kansainvälistyä aikaisessa vaiheessa, jos se haluaa saada rahoitusta. Kansainvälisen kaupan riskit ja kustannukset riippuvat paljon siitä, tehdäänkö kauppaa digitaalisella vai fyysisellä tuotteella tai palvelulla. Myös esimerkiksi pandemia voi vaikuttaa, kuten Covid-19 on osoittanut.
ICT-konsulttimarkkinan kansainvälistymisestä ei ole kirjoitettu läheskään yhtä paljon kuin perinteisten fyysisiä tuotteita tekevien yritysten kansainvälistymisestä. Tästä syystä tämän opinnäytetyön ensimmäisenä päätavoitteena oli saada yksiin kansiin ymmärrys siitä, mitä kaikkea startup-yrityksen kansainvälistymisestä tulisi tietää. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi ICT-konsulttimarkkinassa toimiva People Cloud Oy, jonka tavoitteena on olla kansainvälisillä markkinoilla lähivuosina. Tämän opinnäytetyön toisena päätavoitteena oli tehdä suunnitelma kohti kansainvälistymistä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tarkasteltiin erilaisia keinoja, miten yrityksen kannattaisi lähteä kansainvälistymään. Lisäksi tutkittiin, miten muun muassa vaikuttavat yrityksen perustaja tiimin osaaminen, yrityksen tuote ja liiketoimintamalli. Tuotteen tai palvelun markkinoinnissa on oleellista ymmärtää, kenelle sitä tehdään. Apuna on hyvä käyttää ostajapersoonien määrittelyä. Omakohtaisia näkemyksiä startup-yritysten kansainvälistymiseen haettiin neljältä henkilöltä, joista jokaisella on pitkäaikainen kokemus startup-yrityksistä ja kansainvälistymistoimista.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin prosessi ja tarvittavat vaiheet yrityksen kansainvälistymisen tueksi. Kansainvälistymisprosessi ei ole monimutkainen, mutta vaatii silti paljon työtä ja suunnitelmallisuutta. Opinnäytetyön hyötynä, yritys pystyy suunnittelemaan tarkasti kansainvälistymisen vaiheet työn antamilla työkaluilla. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että startup-yrityksille on saatavilla monipuolisesti tukea kansainvälistymiseen ja niihin kannattaakin perehtyä huolella, jotta pystyy välttämään suurimmat karikot. On tärkeää, että kansainvälistymistiimillä on hyvät verkostot, joskin verkostoitumiseenkin on apua tarjolla.
ICT-konsulttimarkkinan kansainvälistymisestä ei ole kirjoitettu läheskään yhtä paljon kuin perinteisten fyysisiä tuotteita tekevien yritysten kansainvälistymisestä. Tästä syystä tämän opinnäytetyön ensimmäisenä päätavoitteena oli saada yksiin kansiin ymmärrys siitä, mitä kaikkea startup-yrityksen kansainvälistymisestä tulisi tietää. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi ICT-konsulttimarkkinassa toimiva People Cloud Oy, jonka tavoitteena on olla kansainvälisillä markkinoilla lähivuosina. Tämän opinnäytetyön toisena päätavoitteena oli tehdä suunnitelma kohti kansainvälistymistä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tarkasteltiin erilaisia keinoja, miten yrityksen kannattaisi lähteä kansainvälistymään. Lisäksi tutkittiin, miten muun muassa vaikuttavat yrityksen perustaja tiimin osaaminen, yrityksen tuote ja liiketoimintamalli. Tuotteen tai palvelun markkinoinnissa on oleellista ymmärtää, kenelle sitä tehdään. Apuna on hyvä käyttää ostajapersoonien määrittelyä. Omakohtaisia näkemyksiä startup-yritysten kansainvälistymiseen haettiin neljältä henkilöltä, joista jokaisella on pitkäaikainen kokemus startup-yrityksistä ja kansainvälistymistoimista.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin prosessi ja tarvittavat vaiheet yrityksen kansainvälistymisen tueksi. Kansainvälistymisprosessi ei ole monimutkainen, mutta vaatii silti paljon työtä ja suunnitelmallisuutta. Opinnäytetyön hyötynä, yritys pystyy suunnittelemaan tarkasti kansainvälistymisen vaiheet työn antamilla työkaluilla. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että startup-yrityksille on saatavilla monipuolisesti tukea kansainvälistymiseen ja niihin kannattaakin perehtyä huolella, jotta pystyy välttämään suurimmat karikot. On tärkeää, että kansainvälistymistiimillä on hyvät verkostot, joskin verkostoitumiseenkin on apua tarjolla.