Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Koulutustarjotin – Yksilöllisten opintopolkujen mahdollistaja

Rantala, Tiina (2021)

 
Avaa tiedosto
Opinnäytetyö_Rantala Tiina.pdf (4.722Mt)
Lataukset: 


Rantala, Tiina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121024979
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön kehittämistehtävänä oli päijäthämäläisten nuorten yksilöllisten opintopolkujen kehittäminen oppisopimuskoulutuksen osaamisen hankkimisvaiheessa. Kehittämisen tarve oli noussut esiin ammatillisen koulutuksen reformin myötä ja se tuki aiheena myös Koulutuskeskus Salpauksen strategiaa. Päijäthämäläisistä nuorista on keskimääräistä enemmän koulutuksen ja työelämän ulkopuolella. Kehittämistyön tavoitteena oli luoda koulutustarjotin yhdistämällä kaksi ammatillista tutkintoa. Tarjotin helpottaisi opintopolkujen rakentamista, mikä voisi innostaa nuoria koulutuksen pariin.

Kehittämismenetelminä käytettiin benchmarkingia, haastatteluja ja ideointityöpajoja. Kehittämisideoita haettiin tutustumalla muiden oppilaitosten tutkintojen toteuttamissuunnitelmiin ja www-sivujen sisältöihin. Työelämän näkökulma pyrittiin selvittämään haastattelemalla kahta hius- ja kauneudenhoitoalan yrittäjää. Ideointityöpajojen tavoitteena oli saada sekä Koulutuskeskus Salpauksen yritys- ja työelämäpalvelun sekä hius- ja kauneudenhoitoalan opettajat yhdessä ideoimaan koulutustarjottimen sisältöä sekä sen toteuttamistapaa.

Kehittämistyön tuloksena syntyi alustava koulutustarjotin, jossa yrittäjyyden ammattitutkinto on yhdistetty hius- ja kauneudenhoitoalan erikoisammattitutkinnon kanssa. Koulutustarjottimen teemat on määritelty ja teemoihin liittyvä oppilaitoksen jo olemassa oleva verkkomateriaali on selvitetty. Sen lisäksi jokaiseen koulutuspäivään on pohdittu alustava ns. lähipäivätehtävä. Lähipäivien rytmitys on myös suunniteltu siten, että se mahdollistaa yksilöllisten opintopolkujen joustavan rakentamisen. Kehittämistyön koko tavoitetta ei saavutettu, mutta syntynyttä materiaalia pystyttiin hyödyntämään ns. Salpaus-tasoisen yrittäjyyden koulutustarjottimen laadinnassa.
 
The objective of the thesis was to develop the individual learning pathway for young people in Päijät-Häme during the skill acquisition phase of apprenticeship training. The need for development had emerged as a consequence of the reform of vocational upper secondary education. The development work also supported the strategy of Salpaus Further Education. There are many young people in Päijät-Häme, who are not in employment or in education. The objective of development was to create a training package by combining two vocational degrees. The training package would help students to build their learning pathway, which could make education appealing to young people.

The development methods of the thesis were benchmarking, interviews and brainstorming workshops. By reviewing the qualification implementation plans of other vocational schools and their web sites, development ideas were sought. Two entrepreneurs in the hair and beauty care sector were interviewed and the aim of this was to take the perspective of working life into account in the development work. The aim of the brainstorming workshops was to get the teachers of Salpaus Further Education together to brainstorm ideas for the training package.

As a result of the development work, a preliminary training package was created, where Further Vocational Qualification in Entrepreneurship was combined with Specialist Vocational Qualification in Hairdressing and Beauty Care. The themes of the training package have been defined and the online material related to the themes has also been defined. The rhythm of training days has been designed so that a flexible construction of an individual learning path is possible. The entire objective of the development work was not achieved, but the resulting material could be used in the development of the entrepreneurship training package for Salpaus Further Education.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste