Asiointipiste Olkkarin asiakasohjauskansion tuottaminen
Lassila, Salla; Heikkinen, Jutta (2021)
Lassila, Salla
Heikkinen, Jutta
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121025127
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121025127
Tiivistelmä
Kehittämistyömme tehtävänä oli tuottaa työväline laadukkaaseen palveluohjaus- ja neuvontatyöhön Asiointipiste Olkkarin työntekijöille. Asiointipiste Olkkari on Raisiossa toimiva matalan kynnyksen aikuissosiaalityön toimipiste. Työvälineeksi muodostui palveluohjauskansio, jonka tavoitteena oli helpottaa ja selkeyttää palveluohjaus- ja neuvontatyötä. Lähtökohtana palveluohjauskansiolle oli työyhteisöstä noussut tarve. Työyhteisössä koettiin, että haastetta palveluohjaukseen ja neuvontatyöhön aiheuttaa palveluiden pirstaleisuus sekä työssä tarvittavan tiedon määrä.
Kehittämistyömme teoria rakentuu sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmään, palveluohjaukseen sekä näiden haasteisiin. Kehittämisen menetelminä olemme käyttäneet kirjallisuuteen tutustumista, kehittämishankepäiväkirjoja, kehittämishankesuunnitelman tekemistä, dialogista yhteistyötä työyhteisön kanssa sekä teemahaastattelua. Kehittämistyömme eteni konstruktivistisen mallin mukaan. Konstruktivistisen mallin mukaan kehittämistyöprosessi etenee vaiheittain valmiiksi tuotokseksi. Merkittävää koko kehittämistyöprosessin kannalta oli yhteistyö toimeksiantajan kanssa, työskentelymme reflektointi ja kehittämistyön arviointi kehittämistyön eri vaiheissa.
Kehittämistyön tuotokseksi muodostui palveluohjauskansio. Palveluohjauskansioon kerättiin Raision sosiaali- ja terveyspalvelut sekä Kelan sosiaaliturvaetuudet. Palveluohjauskansio luovutettiin Asiointipiste Olkkarin käyttöön kesäkuussa 2021. Työntekijät ovat arvioineet palveluohjauskansion toimivaksi työvälineeksi, joka helpottaa ja nopeuttaa työskentelyä. Lisäksi palveluohjauskansio on muotoutunut osaksi Asiointipiste Olkkarissa tehtävää perehdytystyötä. Our task was to develop a tool for the employees of Asiointipiste Olkkari to enable high quality work. Asiointipiste Olkkari is an adult social work establishment, located in Raisio, which offers so called low threshold services. The tool we have developed is a case management folder in an electronic format. The aim was to clarify and facilitate case management and counseling work. The starting point of this development work was need from the work community. The work community felt that the challenge at case management and counseling work was the fragmented service system and the amount of information needed at work.
The theory of our development work is based on the Finnish social and health service system, case management and the challenges of these. The methods of developing we have used are a literature overlook, development work diaries, a development work plan, co-working in a dialogue with the work community and interwiev by the themes. The process of this development work followed a constructivist model. By the contructivist model the development work proceeds step by step to the ready output. Meaningful at the entire development work prosess was the co-operation with the client, the reflection on our work and evaluation of our development work between different steps of the development work process.
The output of the development work was a case management folder. We collected to this folder Raisio City`s social- and healtcare services and social security benefits of the Social Insurance Institution of Finland. We gave the case management folder to Asiointipiste Olkkari`s employees in June 2021. Employees have evaluated the case management folder as a workable tool that makes working easier and faster. Also, the case management folder has become part of the orientation work at Asiointipiste Olkkari.
Kehittämistyömme teoria rakentuu sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmään, palveluohjaukseen sekä näiden haasteisiin. Kehittämisen menetelminä olemme käyttäneet kirjallisuuteen tutustumista, kehittämishankepäiväkirjoja, kehittämishankesuunnitelman tekemistä, dialogista yhteistyötä työyhteisön kanssa sekä teemahaastattelua. Kehittämistyömme eteni konstruktivistisen mallin mukaan. Konstruktivistisen mallin mukaan kehittämistyöprosessi etenee vaiheittain valmiiksi tuotokseksi. Merkittävää koko kehittämistyöprosessin kannalta oli yhteistyö toimeksiantajan kanssa, työskentelymme reflektointi ja kehittämistyön arviointi kehittämistyön eri vaiheissa.
Kehittämistyön tuotokseksi muodostui palveluohjauskansio. Palveluohjauskansioon kerättiin Raision sosiaali- ja terveyspalvelut sekä Kelan sosiaaliturvaetuudet. Palveluohjauskansio luovutettiin Asiointipiste Olkkarin käyttöön kesäkuussa 2021. Työntekijät ovat arvioineet palveluohjauskansion toimivaksi työvälineeksi, joka helpottaa ja nopeuttaa työskentelyä. Lisäksi palveluohjauskansio on muotoutunut osaksi Asiointipiste Olkkarissa tehtävää perehdytystyötä.
The theory of our development work is based on the Finnish social and health service system, case management and the challenges of these. The methods of developing we have used are a literature overlook, development work diaries, a development work plan, co-working in a dialogue with the work community and interwiev by the themes. The process of this development work followed a constructivist model. By the contructivist model the development work proceeds step by step to the ready output. Meaningful at the entire development work prosess was the co-operation with the client, the reflection on our work and evaluation of our development work between different steps of the development work process.
The output of the development work was a case management folder. We collected to this folder Raisio City`s social- and healtcare services and social security benefits of the Social Insurance Institution of Finland. We gave the case management folder to Asiointipiste Olkkari`s employees in June 2021. Employees have evaluated the case management folder as a workable tool that makes working easier and faster. Also, the case management folder has become part of the orientation work at Asiointipiste Olkkari.