Ikäihmisten palvelutalon maine työnantajana : rekrytointihanke Parkinmäen palvelutalolle 2020-luvulla
Sairanen, Henna (2021)
Sairanen, Henna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121225421
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121225421
Tiivistelmä
Sosiaalialan tutkinnot valmistavat laajasti yhteiskunnassa vastaamaan eri-ikäisille tarkoitettuja sekä yksityisiä että julkisia palveluja. Yksi sosionomin osaamisalueista on työyhteisön johtaminen.
Tutkimuksen tavoitteena on kehittää toimeksiantajalle, Parkinmäen palvelutalolle, opas tulevaisuuden rekrytointia varten. Tästä kehittämistyöstä on luotu palvelutalon rekrytointiin uudenlaisia menetelmiä ikäihmisten asumispalveluiden houkuttelevuuteen työpaikkana.
Opinnäytetyö pohjaa tutkimuskirjallisuuteen ja Parkinmäen palvelutalon henkilöstökyselyyn. Menetelmällisesti tätä voidaan pitää kehittämistyönä, jossa on haettu vastauksia seuraaviin kysymyksiin: Miten Parkinmäki luo työpaikastaan houkuttelevan? Mistä tekijöistä muodostuvat Parkinmäen työnantajamielikuva ja maine? Miten Parkinmäen rekrytointia voisi parantaa tulevaisuudessa?
Keskeisiä tutkimuskirjallisuudesta nousseita käsitteitä ovat työnantajanmielikuva, maine, houkuttelevuus, ikäihmiset ja palveluasuminen sekä rekrytointi. Kuten tutkijat Backhaus ja Tikoo (2004) väittävät, työnantajamielikuva on työnantajan toiminnallisten, taloudellisten ja psykologisten etujen yhdistelmä työnantajan identiteetin kanssa ja näin työnantajamielikuva
vahvistaa identiteettiä.
Maine on ennen kaikkea sosiaalinen käsite, joka soveltui parhaiten tähän kehittämistyöhön näkökulmaksi. Sosiaalialan yritykselle maine on erittäin tärkeä sekä taloudellisen menestyksen ja että sopivien rekrytointien kannalta. Tuloksena syntynyttä rekrytointiopasta on koottu erityisesti myös
sosiaalisen median näkökulmasta. Nuoremman sukupolven rekrytoinnissa erilaiset digitaalisen markkinoinnin keinot ovat keskeinen tapa tavoittaa heidät.
Parkinmäen sisäinen maine on työntekijöiden vastausten perusteella hyvä ja tutkimuksen mukaan yrityksen maine koettiin myös merkitykselliseksi asiaksi.
Tutkimuksen tavoitteena on kehittää toimeksiantajalle, Parkinmäen palvelutalolle, opas tulevaisuuden rekrytointia varten. Tästä kehittämistyöstä on luotu palvelutalon rekrytointiin uudenlaisia menetelmiä ikäihmisten asumispalveluiden houkuttelevuuteen työpaikkana.
Opinnäytetyö pohjaa tutkimuskirjallisuuteen ja Parkinmäen palvelutalon henkilöstökyselyyn. Menetelmällisesti tätä voidaan pitää kehittämistyönä, jossa on haettu vastauksia seuraaviin kysymyksiin: Miten Parkinmäki luo työpaikastaan houkuttelevan? Mistä tekijöistä muodostuvat Parkinmäen työnantajamielikuva ja maine? Miten Parkinmäen rekrytointia voisi parantaa tulevaisuudessa?
Keskeisiä tutkimuskirjallisuudesta nousseita käsitteitä ovat työnantajanmielikuva, maine, houkuttelevuus, ikäihmiset ja palveluasuminen sekä rekrytointi. Kuten tutkijat Backhaus ja Tikoo (2004) väittävät, työnantajamielikuva on työnantajan toiminnallisten, taloudellisten ja psykologisten etujen yhdistelmä työnantajan identiteetin kanssa ja näin työnantajamielikuva
vahvistaa identiteettiä.
Maine on ennen kaikkea sosiaalinen käsite, joka soveltui parhaiten tähän kehittämistyöhön näkökulmaksi. Sosiaalialan yritykselle maine on erittäin tärkeä sekä taloudellisen menestyksen ja että sopivien rekrytointien kannalta. Tuloksena syntynyttä rekrytointiopasta on koottu erityisesti myös
sosiaalisen median näkökulmasta. Nuoremman sukupolven rekrytoinnissa erilaiset digitaalisen markkinoinnin keinot ovat keskeinen tapa tavoittaa heidät.
Parkinmäen sisäinen maine on työntekijöiden vastausten perusteella hyvä ja tutkimuksen mukaan yrityksen maine koettiin myös merkitykselliseksi asiaksi.