Vinkkilista mediataitotyöpajan suunnitteluun ja toteuttamiseen
Pääkkönen, Hanna (2021)
Pääkkönen, Hanna
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121125315
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121125315
Tiivistelmä
Nykyajan nuoret viettävät jatkuvasti aikaa erimuotoisissa medioissa. Yksi kirjaston kirjastolaissa määritellyistä tehtävistä on edistää monipuolista lukutaitoa, johon myös medialukutaito kuuluu. Nuorten mediankulutus ja medialukutaito ovatkin pitkään puhuttaneet ihmisiä.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mitä asioita on hyvä ottaa huomioon mediataitotyöpajaa järjestettäessä. Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Turun kaupunginkirjaston nuorten tiimille Stoorille. Opinnäytetyön yhteydessä järjestettiin viisi uutisointia ja klikkiotsikointia käsittelevää mediataitotyöpajaa 7. luokille. Saadun kokemuksen perusteella laadittiin vinkkilista muille mediakasvattajille.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee mediakasvatusta, medialukutaitoa, nuorten mediankulutustottumuksia sekä erilaisia työpajoissa käytettäviä aktivoimisen keinoja. Mediataitotyöpajoja suunniteltaessa otettiin huomioon monilukutaidon neljä osa-aluetta.
Mediataitotyöpajoja suunniteltaessa ja toteutettaessa saatiin selville, että nuorille suunnattuun mediataitotyöpajaan on hyvä valita osallistujille merkityksellinen aihe sekä arkiset ja helposti lähestyttävät esimerkit. Osallistujien aktivoinnissa on tärkeää valita tarkoituksenmukaiset ja toimivat välineet ja keinot. Työpajoja toteutettaessa on tärkeää olla joustava ja erityisesti tämä korostuu etätyöpajoissa. Aina kaikki ei mene suunnitelmien mukaan, joten on tärkeää olla valmis muuttamaan suunnitelmia lennosta. Opinnäytetyön liitteistä löytyvä vinkkilista kokoaa nämä ja muut tehdyt havainnot. Opinnäytetyötä voidaan hyödyntää tulevaisuudessa vastaavanlaisten uutisointia käsittelevien mediataitotyöpajojen toteuttamisessa. Vinkkilistasta on myös apua etätyöpajoja suunniteltaessa.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mitä asioita on hyvä ottaa huomioon mediataitotyöpajaa järjestettäessä. Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Turun kaupunginkirjaston nuorten tiimille Stoorille. Opinnäytetyön yhteydessä järjestettiin viisi uutisointia ja klikkiotsikointia käsittelevää mediataitotyöpajaa 7. luokille. Saadun kokemuksen perusteella laadittiin vinkkilista muille mediakasvattajille.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee mediakasvatusta, medialukutaitoa, nuorten mediankulutustottumuksia sekä erilaisia työpajoissa käytettäviä aktivoimisen keinoja. Mediataitotyöpajoja suunniteltaessa otettiin huomioon monilukutaidon neljä osa-aluetta.
Mediataitotyöpajoja suunniteltaessa ja toteutettaessa saatiin selville, että nuorille suunnattuun mediataitotyöpajaan on hyvä valita osallistujille merkityksellinen aihe sekä arkiset ja helposti lähestyttävät esimerkit. Osallistujien aktivoinnissa on tärkeää valita tarkoituksenmukaiset ja toimivat välineet ja keinot. Työpajoja toteutettaessa on tärkeää olla joustava ja erityisesti tämä korostuu etätyöpajoissa. Aina kaikki ei mene suunnitelmien mukaan, joten on tärkeää olla valmis muuttamaan suunnitelmia lennosta. Opinnäytetyön liitteistä löytyvä vinkkilista kokoaa nämä ja muut tehdyt havainnot. Opinnäytetyötä voidaan hyödyntää tulevaisuudessa vastaavanlaisten uutisointia käsittelevien mediataitotyöpajojen toteuttamisessa. Vinkkilistasta on myös apua etätyöpajoja suunniteltaessa.