Sp-Koti Kouvolan Kotikeskus Oy:n brändin nostattaminen
Liimatainen, Niina (2021)
Liimatainen, Niina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121125344
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121125344
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on selvittää, miten Sp-Koti Kouvolan Kotikeskus Oy:n brändiä saataisiin nostettua vieläkin korkeammalle tasolle. Työssä selvitetään, miten yritys sosiaalisen median kanavissa erottuisi edukseen muista välitysliikkeistä ja miten palveluja saataisiin nostettua vieläkin asiakaslähtöisemmiksi sekä palvelujen tasoa vieläkin korkeammalle.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee sosiaaliseen mediaan, brändiin ja hyvään asiakaspalveluun liittyviä asioita. Työn tutkimusosuudessa käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää, jotta saataisiin syvempää ja kokonaisvaltaisempaa tutkimustietoa kerättyä. Työn tutkimustapa osoittautui hyväksi toteutustavaksi. Asiakastutkimus toteutettiin Sp-Koti Kouvolan Kotikeskus Oy:n palveluja käyttäneille asiakkaille. Asiakkaiden haastattelussa käytettiin puolistrukturoitua kyselylomaketta, johon osana sisältyi kaksi avointa kysymystä. Asiakastutkimus toteutettiin Google Forms -työkalulla ja tutkimukseen vastasi 14 henkilöä. Tutkimuksen vastausprosentti jäi odotettua alhaisemmaksi.
Asiakastutkimuksesta saatujen vastauksien pohjalta selvisi, että kyselyyn vastaajat ovat yrityksen palveluihin ja viestintään eri kanavissa pääosin tyytyväisiä. Mahdollisista uusista yrityksessä yhteistyössä tarjottavista palveluista asiakkaat olivat kiinnostuneita. Tutkimukseen vastaajilta tuli myös muutama erittäin hyvä ehdotus yrityksen palveluihin liittyen. Tutkimuksesta myös selvisi, että yrityksen kannattaa tulevaisuudessa panostaa enemmän viestintään eri sosiaalisen median kanavissa. Kotikeskuksen tulisi rohkaista ja kannustaa kaikkia työntekijöitään eri sosiaalisen median kanavissa olemiseen ja viestintään sekä tarjota koulutusta erilaisten informaatioiden tuottamiseen, mikäli työntekijät sitä tarvitsevat. Tällä tavoin työntekijätkin olisivat mukana osana yrityksen brändin rakentamisen prosessia. This thesis was made to find out how the brand of Sp-Koti Kouvolan Kotikeskus Oy could be raised to an even higher level. The work examines how a company would stand out more from other real estate agencies on different social media channels, how services could be made even more customer oriented and how to elevate the level of services even higher.
The theoretical part of the thesis deals with theory related to social media, brand and good customer service. In the research part of the work, a quantitative research method was used in order to gather deeper and more comprehensive research data. The research method of the work proved to be a good implementation method. The customer survey was conducted for customers who used the services of Sp-Koti Kouvolan Kotikeskus Oy. A semi-structured questionnaire with two open-ended questions included was used to interview customers. The customer survey was conducted with the Google Forms tool and 14 people responded to the survey. The survey response rate was lower than expected.
Based on the answers received from the customer survey, it became clear that the respondents to the survey are mainly satisfied with the company’s services and communication in various channels. Customers were interested in possible new services offered in cooperation with the company. Respondents to the survey also offered a few very good suggestions regarding the company’s services. The study also revealed that the company should invest more in the communication on different social media channels in the future. Kotikeskus should encourage all its employees to communicate on different social media channels and provide training in producing different kinds of information if employees need it. In this way, employees would also be involved as a part of the company’s brand building process.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee sosiaaliseen mediaan, brändiin ja hyvään asiakaspalveluun liittyviä asioita. Työn tutkimusosuudessa käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää, jotta saataisiin syvempää ja kokonaisvaltaisempaa tutkimustietoa kerättyä. Työn tutkimustapa osoittautui hyväksi toteutustavaksi. Asiakastutkimus toteutettiin Sp-Koti Kouvolan Kotikeskus Oy:n palveluja käyttäneille asiakkaille. Asiakkaiden haastattelussa käytettiin puolistrukturoitua kyselylomaketta, johon osana sisältyi kaksi avointa kysymystä. Asiakastutkimus toteutettiin Google Forms -työkalulla ja tutkimukseen vastasi 14 henkilöä. Tutkimuksen vastausprosentti jäi odotettua alhaisemmaksi.
Asiakastutkimuksesta saatujen vastauksien pohjalta selvisi, että kyselyyn vastaajat ovat yrityksen palveluihin ja viestintään eri kanavissa pääosin tyytyväisiä. Mahdollisista uusista yrityksessä yhteistyössä tarjottavista palveluista asiakkaat olivat kiinnostuneita. Tutkimukseen vastaajilta tuli myös muutama erittäin hyvä ehdotus yrityksen palveluihin liittyen. Tutkimuksesta myös selvisi, että yrityksen kannattaa tulevaisuudessa panostaa enemmän viestintään eri sosiaalisen median kanavissa. Kotikeskuksen tulisi rohkaista ja kannustaa kaikkia työntekijöitään eri sosiaalisen median kanavissa olemiseen ja viestintään sekä tarjota koulutusta erilaisten informaatioiden tuottamiseen, mikäli työntekijät sitä tarvitsevat. Tällä tavoin työntekijätkin olisivat mukana osana yrityksen brändin rakentamisen prosessia.
The theoretical part of the thesis deals with theory related to social media, brand and good customer service. In the research part of the work, a quantitative research method was used in order to gather deeper and more comprehensive research data. The research method of the work proved to be a good implementation method. The customer survey was conducted for customers who used the services of Sp-Koti Kouvolan Kotikeskus Oy. A semi-structured questionnaire with two open-ended questions included was used to interview customers. The customer survey was conducted with the Google Forms tool and 14 people responded to the survey. The survey response rate was lower than expected.
Based on the answers received from the customer survey, it became clear that the respondents to the survey are mainly satisfied with the company’s services and communication in various channels. Customers were interested in possible new services offered in cooperation with the company. Respondents to the survey also offered a few very good suggestions regarding the company’s services. The study also revealed that the company should invest more in the communication on different social media channels in the future. Kotikeskus should encourage all its employees to communicate on different social media channels and provide training in producing different kinds of information if employees need it. In this way, employees would also be involved as a part of the company’s brand building process.