Nettikiusaamisen tarkastelua Porin kaupungissa : toimintasuunnitelman kehittäminen nettikiusaamisen vastaiseen työhön
Härkönen, Martti (2021)
Härkönen, Martti
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121125294
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121125294
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää nettikiusaamisen havainnointiin, puuttumiseen, ennaltaehkäisyyn ja tulevaisuuden ennakoimiseen liittyviä
toimintamalleja Porin kaupungille. Opinnäytetyö toteutui tutkimuksellisena kehittämistyönä, jossa sovellettiin sekä tutkimuksellista otetta että toiminnallista
kehittämistä. Kehittämisprosessin keskeisenä tavoitteena oli rakentaa toimintasuunnitelma, joka antaa selkeitä välineitä nettikiusaamisen ennaltaehkäisevään työhön perusopetuksen arjessa.
Kehittämistyön tarvetta puolsi ensinnäkin se, että nettikiusaaminen on arkipäiväinen ilmiö lasten ja nuorten keskuudessa. Suurin osa lapsista ja nuorista
käyttävät sosiaalisen median sovelluksia. Tämän lisäksi kasvatustyössä olevat
aikuiset eivät tunne sosiaalisen median palveluita riittävän hyvin. Opettajat
ovat olleet hieman epävarmoja, miten nettikiusaamiseen tulisi reagoida.
Toimintasuunnitelmaa rakennettiin kahdessa osassa. Ensimmäinen vaihe oli
laadullisen tutkimuksen sovellus, joka toteutettiin teemahaastatteluina. Kehittämisprosessissa haastateltiin yhteensä viittä opetus- ja kasvatusalan aikuista,
joilta kerättiin tietoa nettikiusaamisen haasteista. Toinen vaihe oli toiminnallinen aivoriihimenetelmä, johon osallistui kolme kasvatusalan asiantuntijaa. Aivoriihen tehtävänä oli ratkaista haastatteluosuudesta nousseet ongelmat toimintamalleiksi, jotka kirjattiin toimintasuunnitelmaan. Suunnitelma koottiin PowerPoint-sovellukseen, jonka jälkeen sitä arvioitiin SWOT-analyysillä.
Kehittämisprosessin tuotoksena syntyi nettikiusaamisen ennaltaehkäisyyn ja
puuttumiseen liittyvä toimintasuunnitelma. Suunnitelmaan rakentui neljä päätemaa ja niihin liittyvät toimintamallit. Opetusalan aikuiset pitivät suunnitelmaa
konkreettisena ja helposti lähestyttävänä työvälineenä. He kuitenkin pohtivat
sitä, että suostuvatko kaikki sitoutumaan nettikiusaamisen vastaiseen työhön.
Nettikiusaamisen vastainen toimintasuunnitelma voi parhaimmillaan syventää
aikuisten mediakasvatustaitoja. Suunnitelma innostaa ottamaan lapsia ja nuoria mukaan nettikiusaamisen vastaiseen työskentelyyn. Toimintasuunnitelma
rohkaisee myös monialaiseen työskentelyyn. Kiusaamisen vastainen työ on
parhaimmillaan alueellista ja moniammatillista. Porin kaupungin koulut määrittelevät, miten toimintasuunnitelma jalkautetaan koulumaailman arkeen. The objective of the thesis was to build an action plan for work against cyberbullying. The need for the thesis was supported by the fact that adults in basic
education do not know social media well enough. Adults also did not know
how to respond to cyberbullying in the right way. An action plan on cyberbullying could, at its best, deepen adult’s knowledge of cyberbullying.
This master’s thesis was a research development work. The project consisted
of two parts, where one was the qualitative research and the other was the
functional brainstorming. Five people working in the field of education were interviewed for the study. The objective of the interviews was to map the challenges of cyberbullying in the daily lives of children and young people. The objective of the brainstorming was to create action models for the action plan.
Three adults participated in the brainstorming session. The semi-structuded
interviews raised challenges, and to meet these challenges action models
were developed in the brainstorming sessions. The action plan was compiled
in the PowerPoint application. The finished plan was evaluated by SWOT analysis.
The development work produced material for the prevention of cyberbullying.
Four main themes - the detection, prevention, response and foresight of cyberbullying – were addressed in the action plan. The action plan promotes
media education skills, increases adults` discussion on cyberbullying, and encourages building multi-professional collaboration with youth work and policing. Adults working in education found the plan a practical and useful tool.
toimintamalleja Porin kaupungille. Opinnäytetyö toteutui tutkimuksellisena kehittämistyönä, jossa sovellettiin sekä tutkimuksellista otetta että toiminnallista
kehittämistä. Kehittämisprosessin keskeisenä tavoitteena oli rakentaa toimintasuunnitelma, joka antaa selkeitä välineitä nettikiusaamisen ennaltaehkäisevään työhön perusopetuksen arjessa.
Kehittämistyön tarvetta puolsi ensinnäkin se, että nettikiusaaminen on arkipäiväinen ilmiö lasten ja nuorten keskuudessa. Suurin osa lapsista ja nuorista
käyttävät sosiaalisen median sovelluksia. Tämän lisäksi kasvatustyössä olevat
aikuiset eivät tunne sosiaalisen median palveluita riittävän hyvin. Opettajat
ovat olleet hieman epävarmoja, miten nettikiusaamiseen tulisi reagoida.
Toimintasuunnitelmaa rakennettiin kahdessa osassa. Ensimmäinen vaihe oli
laadullisen tutkimuksen sovellus, joka toteutettiin teemahaastatteluina. Kehittämisprosessissa haastateltiin yhteensä viittä opetus- ja kasvatusalan aikuista,
joilta kerättiin tietoa nettikiusaamisen haasteista. Toinen vaihe oli toiminnallinen aivoriihimenetelmä, johon osallistui kolme kasvatusalan asiantuntijaa. Aivoriihen tehtävänä oli ratkaista haastatteluosuudesta nousseet ongelmat toimintamalleiksi, jotka kirjattiin toimintasuunnitelmaan. Suunnitelma koottiin PowerPoint-sovellukseen, jonka jälkeen sitä arvioitiin SWOT-analyysillä.
Kehittämisprosessin tuotoksena syntyi nettikiusaamisen ennaltaehkäisyyn ja
puuttumiseen liittyvä toimintasuunnitelma. Suunnitelmaan rakentui neljä päätemaa ja niihin liittyvät toimintamallit. Opetusalan aikuiset pitivät suunnitelmaa
konkreettisena ja helposti lähestyttävänä työvälineenä. He kuitenkin pohtivat
sitä, että suostuvatko kaikki sitoutumaan nettikiusaamisen vastaiseen työhön.
Nettikiusaamisen vastainen toimintasuunnitelma voi parhaimmillaan syventää
aikuisten mediakasvatustaitoja. Suunnitelma innostaa ottamaan lapsia ja nuoria mukaan nettikiusaamisen vastaiseen työskentelyyn. Toimintasuunnitelma
rohkaisee myös monialaiseen työskentelyyn. Kiusaamisen vastainen työ on
parhaimmillaan alueellista ja moniammatillista. Porin kaupungin koulut määrittelevät, miten toimintasuunnitelma jalkautetaan koulumaailman arkeen.
education do not know social media well enough. Adults also did not know
how to respond to cyberbullying in the right way. An action plan on cyberbullying could, at its best, deepen adult’s knowledge of cyberbullying.
This master’s thesis was a research development work. The project consisted
of two parts, where one was the qualitative research and the other was the
functional brainstorming. Five people working in the field of education were interviewed for the study. The objective of the interviews was to map the challenges of cyberbullying in the daily lives of children and young people. The objective of the brainstorming was to create action models for the action plan.
Three adults participated in the brainstorming session. The semi-structuded
interviews raised challenges, and to meet these challenges action models
were developed in the brainstorming sessions. The action plan was compiled
in the PowerPoint application. The finished plan was evaluated by SWOT analysis.
The development work produced material for the prevention of cyberbullying.
Four main themes - the detection, prevention, response and foresight of cyberbullying – were addressed in the action plan. The action plan promotes
media education skills, increases adults` discussion on cyberbullying, and encourages building multi-professional collaboration with youth work and policing. Adults working in education found the plan a practical and useful tool.