Peruskoulun aineenopettajien näkemyksiä uraohjauksesta
Havu, Kati (2021)
Havu, Kati
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121125292
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121125292
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää yläkoulujen aineenopettajien näkemyksiä ja kehittämisajatuksia uraohjauksesta. Nopeasti muuttuva työelämä ja runsas ammatillisen koulutuksen tarjonta lisäävät peruskoulun uraohjauksen ja opinto-ohjauksen tarvetta. Aihe on myös ajankohtainen ja merkityksellinen oppivelvollisuusuudistuksen myötä, että ammatillisiin oppilaitoksiin saataisiin motivoituneita opiskelijoita ja keskeyttämiset vähenisivät. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa uraohjauksen kehittämiseksi peruskouluissa. Tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusotteella ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Tutkimuksessa haastateltiin kuutta yläkoulun aineenopettajaa sekä yhtä opinto-ohjaajaa ja aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä. Tutkimuskysymykset olivat seuraavat: Miten uraohjaus näkyy aineenopettajien työssä yläkoulussa? Miten uraohjausta voitaisiin kehittää aineenopetuksessa? Millaisia vaikeuksia nuorten ammatillisen toisen asteen valinnoissa on nähtävissä yläkoulussa? Tutkimuksen perusteella havaittiin, että uraohjausta toteutettiin aineiden opetuksessa melko hyvin, vaikka kaikkea toimintaa ei aina uraohjaukseksi miellettykään. Oppilaan urapohdintaa eniten haittaavia tekijöitä olivat kiire ja isot oppilasryhmät. Oppilaiden opiskelutaidot, oma-aloitteisuus, pitkäjänteisyys ja motivaatio ovat vähentyneet. Opettajat kokivat vaikuttaneensa jonkin verran oppilaiden jatkokoulutusvalintaan positiivisella ohjauksella. Tutkimustulosten mukaan keskeisiä uraohjauksen kehittämiskohteita peruskoulussa ovat muun muassa yritysyhteistyön kehittäminen ja -vierailujen lisääminen, opettajien ja opinto-ohjaajien yhteistyön parantaminen sekä oppilaiden itseohjautuvuuden ja itsetuntemuksen tukemisen lisääminen.