Sosiaalisen median vaikutus naisten vaatteiden ostopäätökseen
Mattila, Sara (2021)
Mattila, Sara
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121225367
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121225367
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin sosiaalisen median vaikutusta naisten vaatteiden ostopäätökseen. Tavoitteena oli selvittää, vaikuttaako sosiaalinen media itsessään ostopäätökseen, ja luoko tämä uusia tarpeita kuluttajille. Tutkimuksessa haluttiin myös selvittää, onko sosiaalisessa mediassa olevilla ryhmillä tai julkisuudesta tunnetuilla henkilöillä/somevaikuttajilla ja heidän mainonnallaan vaikutusta ostopäätökseen. Opinnäytetyössä tutkittiin myös heräteostosta ja syitä sen tapahtumiseen.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena, eli määrällisenä tutkimuksena. Kyselylomake laadittiin Satakunnan Ammattikorkeakoulun e-lomake pohjaan, ja kysely julkaistiin 14.7-23.7.2021 välisenä aikana. Kyselyä jaettiin kirjoittajan omissa sosiaalisen median kanavissa sekä Facebookissa Naistenhuone-nimisessä ryhmässä. Vastauksia saatiin yhteensä 863 kappaletta.
Tutkimustulokset osoittivat, että sosiaalisella medialla on vaikutus ostopäätöksiin riippumatta elämäntilanteesta tai tulotasosta. Vastaajat suosivat mieluummin nettikauppaa, kuin kivijalkaliikettä. Mutta omia kulutustottumuksia kohtaan voi myös tulla sokeaksi, jolloin todellista summaa, jonka kuluttaa kuukaudessa on vaikea arvioida. Nimittäin heräteostoksilla voi olla suurikin vaikutus kuluttamiseen, kaikki eivät vain tunnista sitä. Mainonta sosiaalisessa mediassa miellettiin paremmaksi kuin perinteinen mainonta, ja on mielenkiintoista seurata, tullaanko sosiaalista mediaa jatkossa hyödyntämään vielä lisää ostopäätöstä tehtäessä.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena, eli määrällisenä tutkimuksena. Kyselylomake laadittiin Satakunnan Ammattikorkeakoulun e-lomake pohjaan, ja kysely julkaistiin 14.7-23.7.2021 välisenä aikana. Kyselyä jaettiin kirjoittajan omissa sosiaalisen median kanavissa sekä Facebookissa Naistenhuone-nimisessä ryhmässä. Vastauksia saatiin yhteensä 863 kappaletta.
Tutkimustulokset osoittivat, että sosiaalisella medialla on vaikutus ostopäätöksiin riippumatta elämäntilanteesta tai tulotasosta. Vastaajat suosivat mieluummin nettikauppaa, kuin kivijalkaliikettä. Mutta omia kulutustottumuksia kohtaan voi myös tulla sokeaksi, jolloin todellista summaa, jonka kuluttaa kuukaudessa on vaikea arvioida. Nimittäin heräteostoksilla voi olla suurikin vaikutus kuluttamiseen, kaikki eivät vain tunnista sitä. Mainonta sosiaalisessa mediassa miellettiin paremmaksi kuin perinteinen mainonta, ja on mielenkiintoista seurata, tullaanko sosiaalista mediaa jatkossa hyödyntämään vielä lisää ostopäätöstä tehtäessä.