Korkeakouluopiskelijan hyvinvointi
Aho, Elisa; Matikainen, Aleksi (2021)
Aho, Elisa
Matikainen, Aleksi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121025151
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121025151
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa korkeakouluopiskelijoiden hyvinvointia psyykkisestä, fyysisestä ja sosiaalisesta näkökulmasta. Tehtävänä oli selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat edistävästi tai estävästi korkeakouluopiskelijoiden psyykkiseen, fyysiseen ja sosiaaliseen hyvinvointiin. Opinnäytetyön tavoitteena oli aiemmin tuotetun tiedon avulla luoda kokonaisuus, jota voidaan hyödyntää korkeakouluopetuksen suunnittelussa sekä tutoropettajien että harjoittelupaikkaohjaajien ohjauksen tukena sekä lisätä opinnäytetyöntekijöiden tietoisuutta korkeakouluopiskelijoiden hyvinvoinnista. Opinnäytetyö on työelämälähtöinen ja työelämäyhteistyötahona toimii Tampereen ammattikorkeakoulu.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineistoa kerät-tiin talven 2020 ja kevään 2021 aikana. Tiedonhaussa käytettiin CINAHL-, MEDIC- ja Google Scholar- tietokantoja sekä Googlea. Aineisto koostuu viidestä tutkimusartikkelista, joiden julkaisuajankohdat ajoittuvat vuosille 2012–2018.
Korkeakouluopiskelijoiden yleisimpiä hyvinvointia edistäviä tekijöitä ovat ystävät ja kaverit, riittävä vapaa-aika ja mielekkäät vapaa-ajan toiminnot, perhe, liikunta, ruoka, opiskeleminen, riittävä uni ja lepo, sosiaalinen kanssakäyminen, henkinen tasapaino ja lepo, kotipuuhastelu ja ulkoilu. Korkeakouluopiskelijoiden yleisimpiä hyvinvointia estäviä tekijöitä ovat unen puute ja sen ongelmat, ajan hallinnan ongelmat, sairastaminen, koulutehtävät, jaksamisen ja motivaation ongelmat, kodin pyörittäminen, ravinnon puute, vuodenaika, fyysisen aktiivisuuden ja ulkoilman puute, opiskeluympäristön ongelmat ja opiskeluvälineet sekä vuorovaikutuksen ongelmat.
Korkeakouluopiskelijan kokemusten omaan psyykkiseen, fyysiseen ja sosiaaliseen hyvinvointiinsa vaikuttavista tekijöistä havaittiin olevan monesti niin myönteisiä kuin kielteisiäkin. Tutkimuksessa tuli ilmi opiskelijan sukupuolesta johtuvia eroja, joten opiskelijan hyvinvointiin tulisi kiinnittää entistä enemmän huomiota etenkin yksilötasolla eikä suurina massoina.
Etenkin korkeakouluopiskelijoiden hyvinvoinnista oli kansallisesti varsin niukasti tutkimuksia. Lisäksi opiskeluympäristö muuntuu jatkuvasti, joten tutkimuspotentiaalia opiskelijan hyvinvoinnissa on.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineistoa kerät-tiin talven 2020 ja kevään 2021 aikana. Tiedonhaussa käytettiin CINAHL-, MEDIC- ja Google Scholar- tietokantoja sekä Googlea. Aineisto koostuu viidestä tutkimusartikkelista, joiden julkaisuajankohdat ajoittuvat vuosille 2012–2018.
Korkeakouluopiskelijoiden yleisimpiä hyvinvointia edistäviä tekijöitä ovat ystävät ja kaverit, riittävä vapaa-aika ja mielekkäät vapaa-ajan toiminnot, perhe, liikunta, ruoka, opiskeleminen, riittävä uni ja lepo, sosiaalinen kanssakäyminen, henkinen tasapaino ja lepo, kotipuuhastelu ja ulkoilu. Korkeakouluopiskelijoiden yleisimpiä hyvinvointia estäviä tekijöitä ovat unen puute ja sen ongelmat, ajan hallinnan ongelmat, sairastaminen, koulutehtävät, jaksamisen ja motivaation ongelmat, kodin pyörittäminen, ravinnon puute, vuodenaika, fyysisen aktiivisuuden ja ulkoilman puute, opiskeluympäristön ongelmat ja opiskeluvälineet sekä vuorovaikutuksen ongelmat.
Korkeakouluopiskelijan kokemusten omaan psyykkiseen, fyysiseen ja sosiaaliseen hyvinvointiinsa vaikuttavista tekijöistä havaittiin olevan monesti niin myönteisiä kuin kielteisiäkin. Tutkimuksessa tuli ilmi opiskelijan sukupuolesta johtuvia eroja, joten opiskelijan hyvinvointiin tulisi kiinnittää entistä enemmän huomiota etenkin yksilötasolla eikä suurina massoina.
Etenkin korkeakouluopiskelijoiden hyvinvoinnista oli kansallisesti varsin niukasti tutkimuksia. Lisäksi opiskeluympäristö muuntuu jatkuvasti, joten tutkimuspotentiaalia opiskelijan hyvinvoinnissa on.