Uuden palvelun tuotteistaminen ja arvolupauksen luominen Bout Oy Ab:lle
Jussila, Ella (2021)
Jussila, Ella
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121025140
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121025140
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on tuotteistamisen avulla luoda markkinoinnin pohja ja luoda toimeksiantajalle toimiva arvolupaus. Monipuolisten aiheiden kautta saadaan toimeksiantajalle paljon tietoa alasta ja apua toiminnan aloittamiseen. Tavoitteena oli myös syventää kirjoittajan opintoja ja käyttää hyväksi opintojen aikana saatuja tietoja.
Työn tarve tuli toimeksiantajan toiveista ja kirjoittajan omista mielenkiinnon kohteista. Toimeksiantajana on aloittava yritys Bout, joka tarjoaa venekyytejä applikaation kautta. Aineisto kerättiin perehtymällä alan kirjallisuuteen ja verkkolähteisiin. Aihealueet valittiin tukemaan toisiaan ja luomaan kattavan kokonaisuuden. Työtä tehtiin toimeksiantajan kanssa tiiviissä yhteistyössä.
Työ tehtiin vetoketjumallilla ja työssä käytiin läpi jakamistaloutta, asiakassegmenttejä, tuotteistamista, arvolupausta ja palvelun kehittämistä. Jakamistaloudessa syvennytään alustatalouteen ja jakamistalouteen Boutin toiminnassa. Asiakassegmenttejä käydään läpi asiakkaan polun, ostoprosessin ja jakelukanavien kautta. Tuotteistamisessa keskitytään tuotteistamisen prosessiin ja miten sitä voitaisiin käyttää hyväksi Boutin toiminnassa. Arvolupausta tutkitaan ensin teoriassa, jonka jälkeen luotiin Boutille arvolupaus näiden pohjalta. Palvelun kehittämistä läpi käyvässä kappaleessa keskitytään tulevaisuuden näkymiin ja yrityksen mahdollisuuksiin.
Opinnäytetyön produktin validoimiseen valittiin pienimuotoinen haastattelututkimus. Haastattelussa kysyttiin potentiaalisten asiakkaiden mielipiteitä luodusta arvolupauksesta. Aineisto kerättiin haastatteluissa kasvotusten elo- ja syyskuussa 2021. Haastattelussa kysyttiin haastateltavilta myös kehitysideoita toimeksiantajalle.
Lopuksi käydään läpi haastattelun tuloksia ja opinnäytetyötä pohditaan työn onnistumisen ja kirjoittajan oppimisen kannalta. Opinnäytetyö valmistui marraskuussa 2021.
Työn tarve tuli toimeksiantajan toiveista ja kirjoittajan omista mielenkiinnon kohteista. Toimeksiantajana on aloittava yritys Bout, joka tarjoaa venekyytejä applikaation kautta. Aineisto kerättiin perehtymällä alan kirjallisuuteen ja verkkolähteisiin. Aihealueet valittiin tukemaan toisiaan ja luomaan kattavan kokonaisuuden. Työtä tehtiin toimeksiantajan kanssa tiiviissä yhteistyössä.
Työ tehtiin vetoketjumallilla ja työssä käytiin läpi jakamistaloutta, asiakassegmenttejä, tuotteistamista, arvolupausta ja palvelun kehittämistä. Jakamistaloudessa syvennytään alustatalouteen ja jakamistalouteen Boutin toiminnassa. Asiakassegmenttejä käydään läpi asiakkaan polun, ostoprosessin ja jakelukanavien kautta. Tuotteistamisessa keskitytään tuotteistamisen prosessiin ja miten sitä voitaisiin käyttää hyväksi Boutin toiminnassa. Arvolupausta tutkitaan ensin teoriassa, jonka jälkeen luotiin Boutille arvolupaus näiden pohjalta. Palvelun kehittämistä läpi käyvässä kappaleessa keskitytään tulevaisuuden näkymiin ja yrityksen mahdollisuuksiin.
Opinnäytetyön produktin validoimiseen valittiin pienimuotoinen haastattelututkimus. Haastattelussa kysyttiin potentiaalisten asiakkaiden mielipiteitä luodusta arvolupauksesta. Aineisto kerättiin haastatteluissa kasvotusten elo- ja syyskuussa 2021. Haastattelussa kysyttiin haastateltavilta myös kehitysideoita toimeksiantajalle.
Lopuksi käydään läpi haastattelun tuloksia ja opinnäytetyötä pohditaan työn onnistumisen ja kirjoittajan oppimisen kannalta. Opinnäytetyö valmistui marraskuussa 2021.