Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Sosiaalinen media lapsen ja vanhemman vuorovaikutussuhteessa

Polo, Marianna; Ståhl, Emma (2021)

Avaa tiedosto
Polo_Marianna_Stahl_Emma.pdf (705.2Kt)
Lataukset: 


Polo, Marianna
Ståhl, Emma
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121025281
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa tutkimuksen avulla tietoa sosiaalisen median näyttäytymisestä lapsen ja vanhemman välisessä vuorovaikutussuhteessa vanhempien kokemana. Tutkimuksen tavoitteena oli saada kuvaa somen luomista vanhemmuuden ihanteista ja paineista sekä siitä, millaisena vanhemmat ne kokevat. Lisäksi tavoitteena oli lisätä tietoa aiheesta sosiaali- ja terveysalan työntekijöille, nykyisille ja tuleville vanhemmille sekä työelämätahoille.

Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisella eli laadullisella tutkimusotteella. Opinnäytetyön tutkimuksellisen osion toteutimme yhteistyössä kahden Pirkanmaalla sijaitsevan kaupungin kanssa. Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla, jotka toteutettiin yksilöhaastatteluin. Haastattelut tapahtuivat sekä kasvokkain että etänä. Haastateltavia oli yhdeksän, jotka kaikki olivat sattumalta äitejä. Haastateltavat olivat asiantuntijoita ja aktiivisia osapuolia ja loivat näin merkityksiä opinnäytetyössä. Aineisto analysoitiin käyttämällä sisällönanalyysiä.

Opinnäytetyön tulosten mukaan osa äideistä oli aktiivisesti mukana somessa, kun taas toiset olivat passiivisempia seuraillen toisia. Some näyttäytyi vanhemmuudessa kaksijakoisesti: vanhempi käytti somea yksin tai yhdessä lapsen kanssa. Äidit kokivat somen vaikuttavan läsnäoloon, eikä somen käyttämisestä ollut hyötyä vuorovaikutussuhteeseen lapsen kanssa. Äidit kokivat kuitenkin someajan olevan myös heidän omaa aikaansa. Äitien mukaan kännykän vaikutus vuorovaikutukseen korostui enemmän kuin some. Some loi sekä ihanteita että paineita äideille, etenkin somessa olevat valokuvat tuottivat kumpiakin. Some mahdollisti äitien mukaan vuorovaikutuksessa olemisen ja vertaistuen saamisen toisilta. Somen kautta oli syntynyt erilaisia vertaistukiryhmiä, joissa tavataan myös internetin ulkopuolella. Äidit osasivat suhtautua kriittisesti somesta löytämäänsä ja siellä näkemäänsä tietoon.

Johtopäätöksenä voidaan todeta, että some näyttäytyy vanhemmuudessa moniulotteisena, herkkänä ja ristiriitaisena paikkana. Ihanteet luovat tavoitteita omaan vanhemmuuteen, ja toisaalta some synnyttää äideille paineita vertailla itseään muihin. Paineet ja ihanteet voivat luoda riittämättömyyden tunteita vanhemmuuteen. Haastattelujen pohjalta kävi ilmi, että tärkeintä on olla läsnä lapsillensa heidän elämässään.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste