Aikuisten kouluttamisen pedagogiset haasteet
Jääskeläinen, Kersti; Cumini, Anne; Lahtinen, Kimmo (2012)
Jääskeläinen, Kersti
Cumini, Anne
Lahtinen, Kimmo
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120317987
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120317987
Tiivistelmä
Tämän kehittämishankkeen innoittajana toimivat kirjoittajien omakohtaiset kokemukset aikuisten kouluttamisesta. Kirjoittajat ovat omissa töissään törmänneet aikuisten kouluttamisen pedagogisiin haasteisiin, joita aiheuttavat muun muassa koulutettavan ryhmän heterogeenisuus, opiskelijoiden erilaiset oppimistyylit, sekä erilaiset odotukset koulutusta kohtaan. Työn tavoitteena oli kehittää toimivia pedagogisia ratkaisuja aikuisten kouluttamiseen. Kehittämishankkeessa haastateltiin kymmentä aikuisten kouluttamisen asiantuntijaa eri oppilaitoksista. Heidän antamista haastatteluvastauksista pyrittiin löytämään yhdistäviä teemoja, jotka kirjoittajien mielestä olivat keskeisiä aikuisten kouluttamisen haasteiden ratkaisemisessa. Teemoittelun perusteella suoritettiin kirjallisuusselvitys, jonka tarkoituksena oli edelleen syventää ymmärrystä esille nostetuista teemoista. Työn aineistoanalyysi toteutettiin puolistrukturoitujen haastattelujen tuloksiin, kirjallisuusselvitykseen sekä tekijöiden omiin kokemuksiin ja pohdintoihin perustuvasti.
Haastatteluvastausten perusteella löydettiin viisi aikuisten kouluttamisen haasteiden kannalta merkittävää pääteemaa. Nämä olivat aikuisten yleiset oppimistaidot, aikuisten väliset ryhmäprosessit ja verkostoituminen, aikuisten oppimisen arviointi, itsearvioinnin merkitys ja työelämälähtöisyyden lisääminen. Kehittämishankkeen aineistoanalyysi on laadittu näiden teemojen pohjalta.
Aineistoanalyysi paljasti, että opiskelijoiden oma aktiivisuus on keskeinen asia aikuisten kouluttamisessa. Myös työelämälähtöisyys tulisi pitää vahvasti esillä. Opiskelija tyypillisesti odottaa uhrauksiensa vastineeksi hyötyvänsä koulutuksesta ja kehittyvänsä urallansa ja työelämässä. Tämä linkittyy vahvasti myös opiskelijoiden oman kokemuspohjan hyödyntämiseen opetuksessa. Erinomaiseksi vaihtoehdoksi todettiin case-tyyppisten harjoitusten käyttäminen, joissa sovelletaan opiskelijoiden hallitsemaa tietoa. Opiskelijoiden oman kokemuspohjan hyödyntäminen on suotavaa erityisesti siksi, että se lisää opiskelun motivaatiota, verkostoitumista ja auttaa luomaan tärkeitä pystyvyyskokemuksia opiskelijoille. Itsearvioinnin lisääminen nähtiin hyödylliseksi aikuisten kouluttamisessa. Itsearviointi auttaa opiskelijaa miettimään aktiivisesti, kuinka opittuja asioita voidaan soveltaa omassa työssä. Aikuisten yleiset oppimistaidot todettiin yleisesti hyviksi. He ovat lähtökohtaisesti motivoituneita opintoihin ja tietävät mitä haluavat, mutta he saattavat tarvita tukea esimerkiksi uudistuneiden oppimisympäristöjen hallinnassa.
Haastatteluvastausten perusteella löydettiin viisi aikuisten kouluttamisen haasteiden kannalta merkittävää pääteemaa. Nämä olivat aikuisten yleiset oppimistaidot, aikuisten väliset ryhmäprosessit ja verkostoituminen, aikuisten oppimisen arviointi, itsearvioinnin merkitys ja työelämälähtöisyyden lisääminen. Kehittämishankkeen aineistoanalyysi on laadittu näiden teemojen pohjalta.
Aineistoanalyysi paljasti, että opiskelijoiden oma aktiivisuus on keskeinen asia aikuisten kouluttamisessa. Myös työelämälähtöisyys tulisi pitää vahvasti esillä. Opiskelija tyypillisesti odottaa uhrauksiensa vastineeksi hyötyvänsä koulutuksesta ja kehittyvänsä urallansa ja työelämässä. Tämä linkittyy vahvasti myös opiskelijoiden oman kokemuspohjan hyödyntämiseen opetuksessa. Erinomaiseksi vaihtoehdoksi todettiin case-tyyppisten harjoitusten käyttäminen, joissa sovelletaan opiskelijoiden hallitsemaa tietoa. Opiskelijoiden oman kokemuspohjan hyödyntäminen on suotavaa erityisesti siksi, että se lisää opiskelun motivaatiota, verkostoitumista ja auttaa luomaan tärkeitä pystyvyyskokemuksia opiskelijoille. Itsearvioinnin lisääminen nähtiin hyödylliseksi aikuisten kouluttamisessa. Itsearviointi auttaa opiskelijaa miettimään aktiivisesti, kuinka opittuja asioita voidaan soveltaa omassa työssä. Aikuisten yleiset oppimistaidot todettiin yleisesti hyviksi. He ovat lähtökohtaisesti motivoituneita opintoihin ja tietävät mitä haluavat, mutta he saattavat tarvita tukea esimerkiksi uudistuneiden oppimisympäristöjen hallinnassa.