Videospelens roll i ungdomars upplevelse av tillhörighet och vänskap - En litteraturstudie
Willner, Erica; Widlund, Elin (2021)
Willner, Erica
Widlund, Elin
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121025176
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121025176
Tiivistelmä
Detta lärdomsprov handlar om hur videospel kan påverka ungdomars upplevelse av tillhörighet och vänskap. Lärdomsprovet fokuserar på de positiva aspekterna videospel medför och hur dessa påverkar individen på både grupp- och individnivå. Lärdomsprovet
strävar att svara på frågeställningarna: Hur påverkar videospel ungas upplevelse av tillhörighet? och Hur upplever ungdomar vänskap via videospel? För att besvara frågeställningarna har kunskap samlats in genom läsning och bearbetning av
vetenskapliga artiklar från olika databaser. Artiklarna begränsades till tidsperioden 2010–2021 och målgruppen som undersöktes var 12–25-åringar. I teoretiska referensram fokuserade vi på vänskap, tillhörighet och avsaknad av tillhörighet. Metoden som
användes var innehållsanalys. Totalt analyserades 10 stycken artiklar. Datan analyserades i fyra faser: 1) tematisering, 2) kategorisering, 3) Fylla kategorierna med innehåll, illustrera med citat och 4) Jämföra artiklar med varandra och leta efter skillnader/
likheter i dem. Analysen resulterade i tre huvudsakliga teman: vänskap, videospel som sammanbindande aktivitet och tillhörighet. Inom dessa teman framkom flera kategorier.
Temat vänskap innefattar kategorierna: meningsfulla relationer, sociala interaktioner, att stifta vänskap, att upprätthålla vänskap, kvalité på vänskap, socialt stöd, bekanta människor och främmande människor, umgänge och online vs. offline vänner. I temat
videospel som sammanbindande aktivitet framkommer kategorierna: gemensamt intresse och gemensam hobby. I temat tillhörighet framkommer kategorierna: tillhörighet till ett visst spels gemenskap, tillhörighet till gemenskap på basen av spelets genre, tillhörighet
till videospel-gemenskapen, ingen koppling till gemenskap genom spel och avsaknad av tillhörighet ytterom videospel. Resultatet av innehållsanalysen påvisar att videospel kan påverka ungdomars sociala hälsa positivt. I resultatet framkommer det att videospel är en
god grund för vänskapsförhållanden och att videospel kan upprätthålla vänskapsförhållanden. Människor träffar nya människor via videospel och upplever tillhörighet till de gemenskaper videospel skapar. Människor föredrar att spela med bekanta och upplever videospel som en sammanbindande aktivitet. Resultaten i vårt
lärdomsprov indikerar att ungdomars upplevelse av tillhörighet och vänskap påverkas positivt av videospel.
strävar att svara på frågeställningarna: Hur påverkar videospel ungas upplevelse av tillhörighet? och Hur upplever ungdomar vänskap via videospel? För att besvara frågeställningarna har kunskap samlats in genom läsning och bearbetning av
vetenskapliga artiklar från olika databaser. Artiklarna begränsades till tidsperioden 2010–2021 och målgruppen som undersöktes var 12–25-åringar. I teoretiska referensram fokuserade vi på vänskap, tillhörighet och avsaknad av tillhörighet. Metoden som
användes var innehållsanalys. Totalt analyserades 10 stycken artiklar. Datan analyserades i fyra faser: 1) tematisering, 2) kategorisering, 3) Fylla kategorierna med innehåll, illustrera med citat och 4) Jämföra artiklar med varandra och leta efter skillnader/
likheter i dem. Analysen resulterade i tre huvudsakliga teman: vänskap, videospel som sammanbindande aktivitet och tillhörighet. Inom dessa teman framkom flera kategorier.
Temat vänskap innefattar kategorierna: meningsfulla relationer, sociala interaktioner, att stifta vänskap, att upprätthålla vänskap, kvalité på vänskap, socialt stöd, bekanta människor och främmande människor, umgänge och online vs. offline vänner. I temat
videospel som sammanbindande aktivitet framkommer kategorierna: gemensamt intresse och gemensam hobby. I temat tillhörighet framkommer kategorierna: tillhörighet till ett visst spels gemenskap, tillhörighet till gemenskap på basen av spelets genre, tillhörighet
till videospel-gemenskapen, ingen koppling till gemenskap genom spel och avsaknad av tillhörighet ytterom videospel. Resultatet av innehållsanalysen påvisar att videospel kan påverka ungdomars sociala hälsa positivt. I resultatet framkommer det att videospel är en
god grund för vänskapsförhållanden och att videospel kan upprätthålla vänskapsförhållanden. Människor träffar nya människor via videospel och upplever tillhörighet till de gemenskaper videospel skapar. Människor föredrar att spela med bekanta och upplever videospel som en sammanbindande aktivitet. Resultaten i vårt
lärdomsprov indikerar att ungdomars upplevelse av tillhörighet och vänskap påverkas positivt av videospel.