Employer branding - dess betydelse och process för att nå målgruppen generation Z
Nyberg, Marie (2021)
Nyberg, Marie
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121125320
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121125320
Tiivistelmä
Att nå en efterfrågad målgrupp på arbetsmarknaden är en utmaning för företag och därmed måste företagen vara attraktiva för att kunna attrahera människor inom en specifik målgrupp till företaget samt bibehålla dem. Employer branding anses vara en lösning till detta. Examensarbetets syfte är att undersöka employer brandingens betydelse och vad som ingår i processen för att nå en specifik målgrupp. I detta arbete medverkar finska företag som rekryterar talanger inom IT, juridik, försäljning och rekrytering. Utöver detta är syftet att undersöka företagens strategier och erfarenheter inom employer branding för generation Z. Sammanlagt sex respondenter medverkar och de består av employer branding specialister, HR-specialister samt marknadsföringsspecialister. Detta arbete är en kvalitativ undersökning och datainsamlingsmetoden är semistrukturerade intervjuer. Den insamlade datan analyseras med en tematisk analys. Tre huvudteman framkommer i den tematiska analysen och dessa är följande; employer brandingens betydelse, processen för att utveckla ett employer brand och nå målgruppen och employer branding för målgruppen generation Z. Resultaten framkommer i citat format och innehåller nyckelord som skapar resultatet. Resultatet visar att employer brandingens största betydelse i företagen innebär att kunna attrahera och behålla samt att kunna differentiera sig på arbetsmarknaden. Resultaten gällande processen för att utveckla ett employer brand och nå målgruppen visar att arbetet börjar från företagets kultur och strategi. Andra aspekter som ingår i processen är företagens EVP och konkurrensfördelar, profilering av personer, sociala medier och genuint innehåll och mätning med hjälp av olika mätfaktorer. I resultatet gällande employer branding för målgruppen generation Z framkommer det konkreta erfarenheter och rekommendationer. Dessa är: att ta fram karriär- och utvecklingsmöjligheter, synlighet på sociala medier och studerandesamarbeten, att erbjuda mentorskap, att fokusera på arbetsgivarerfarenheten samt att erbjuda intressant och meningsfullt arbete.