Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Alustatalous: kumppanuuksien segmentointi johdon työvälineenä markkinoinnissa

Sievers, Caroliina (2021)

 
Avaa tiedosto
Sievers_Caroliina.pdf (1.390Mt)
Lataukset: 


Sievers, Caroliina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121225405
Tiivistelmä
Opinnäytetyö syntyi halusta tuotteistaa CASE-yrityksessä koetut haasteet ratkaistavaan muotoon. Havainnot haluttiin muuttaa työkaluksi, osaksi päivittäistä toimintaa siten, että ne hyödyttäisivät koko tiimiä. Maailmalla riehuva pandemia, työn murros ja alustatalouden uniikki arvontuottotapa kiinnostivat tutkimaan asiaa laajemmin.

Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää johdolle mahdollisimman yksinkertainen ja sovellettavissa oleva segmentoinnin työkalu, joka parantaisi alustan vetovoimaisuutta operatiivisen toiminnan kehittyessä. Tarkoituksena oli profiloida alustalla toimivat tekijät segmentteihin, jotta ymmärrettäisiin erilaisten tekijöiden tuottama työmäärä ja arvo. Näin jokaiseen kumppaniin panostettavat markkinointitoimenpiteet olisivat nopeasti tunnistettavissa ja kommunikointi tiimissä tehostuisi.

Ratkaisua varten tuli tunnistaa operatiivisen toiminnan isoimmat solmukohdat ja perehtyä alustatalouden arvontuottotapaan. Haasteena oli löytää kriteerit, joilla pystyisi mahdollisimman helposti ja nopeasti ymmärtämään mihin segmenttiin henkilö kuuluisi, millaisia työtapoja hän arvostaisi ja miten rakentaa kestävää suhdetta.

Kriteerit segmentointiin oli mahdollista löytää tutkimalla alustalla olevia tekijöitä ja etsimällä heistä samankaltaisuuksia sekä erottavia tekijöitä. Opinnäytetyössä rakennettiin kolmen kysymyksen avulla segmentointitapa, jonka ansiosta löydettiin myös ideaalisegmentti ja muodostettiin palvelupolkumallit, joilla eri segmenteistä henkilöitä pystyi ohjaamaan toimenpiteillä kohti ideaalisegmenttiä. Palvelupolut antoivat ymmärryksen oikeista mittasuhteista markkinoinninstrategiaan ja työn rytmittämiseen.

Segmentointi tulee toimimaan tulevaisuudessa yrityksessä ainoastaan, mikäli työkalua jatkokehitetään jatkuvasti. Sen sääntöjä ja kriteerejä tulee muokata uuden datan mukana ja yrityksen tulee tehdä toimenpiteitä kasvua varten, jotta kertyvää dataa on tulevaisuudessa mahdollisuus hyödyntää.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste