Kasvuyrityksen liiketoiminnan strateginen johtaminen ja kehittäminen
Sammalisto, Nita (2021)
Sammalisto, Nita
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120924870
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120924870
Tiivistelmä
Nykypäivän kilpailuympäristö asettaa kovat vaatimukset IT-alan yrityksille eikä enää riitä, että liiketoimintaa seurataan ja johdetaan operatiivisella tasolla. Strategisella johtamisella varmistetaan kannattavuus sekä asiakas- ja työntekijätyytyväisyys. Strateginen johtaminen tuo liiketoiminnalle rakenteita ja edesauttaa toiminnan suunnitelmallista ja tavoitteellista kehittämistä. Tutkimuksessa hyödynnettiin Balanced Scorecard strategisen johtamisen työkalua, jonka avulla saatiin kattava kuva yrityksen liiketoiminnasta.
Opinnäytetyötyön tavoitteena oli tunnistaa jatkuvien palvelujen liiketoiminnan nykytila, asettaa toiminnalle strategiset tavoitteet ja luoda tavoitteiden pohjalta toiminnalle mittarit. Tavoitteiden saavuttamiseksi määriteltiin kaksi tutkimuskysymystä. Tutkimuskysymyksiin haettiin vastauksia kirjallisuudesta ja laadullisen tutkimuksen avulla, jossa aineistokeruumenetelmänä käytettiin haastatteluja. Tutkimuksessa haastateltiin yrityksen johtoryhmää sekä avainhenkilöitä. Tuloksien analysoinnissa käytettiin teoriapohjaista Balanced Scorecard viitekehystä ja teemana oli työkalun neljää eri näkökulmaa.
Tutkimustuloksissa ilmeni, että kannattavaan liiketoiminnan kasvuun tarvitaan strategista johtamista. Liiketoiminnan kokonaisvaltainen johtaminen vaatii strategian, joka antaa pohjan toiminnalle ja jonka avulla toimintaa voidaan suunnitelmallisemmin kehittää. Strategisiksi päätavoitteiksi määriteltiin asiakastyytyväisyyden kehittäminen, työntekijätyytyväisyyteen panostaminen, kannattavuuden lisääminen ja toimintatapojen kehittäminen. Jokaiselle tavoitteelle luotiin tutkimuksessa myös mittarit. Tärkeimpänä havaintona tutkimuksessa nousi toiminnan syy-seuraussuhteet. Selkeät toimintatavat ja prosessit varmistavat työntekijätyytyväisyyden, kun taas onnellinen ja motivoitunut työntekijä lisää asiakastyytyväisyyttä ja asiakastyytyväisyys lisää liiketoiminnan kassavirtaa.
Tutkimuksessa luotiin liiketoiminnalle nykytila-analyysi, asetettiin strategiset tavoitteet seuraaville viidelle vuodelle sekä luotiin konkreettinen toimintasuunnitelma toiminnan kehittämiseen. Opinnäytetyön toimeksiantaja voi aloittaa tulosten perusteella toiminnan kehittämistä ja strategiaprosessin avulla varmistaa tavoitteiden saavuttamisen.
Opinnäytetyötyön tavoitteena oli tunnistaa jatkuvien palvelujen liiketoiminnan nykytila, asettaa toiminnalle strategiset tavoitteet ja luoda tavoitteiden pohjalta toiminnalle mittarit. Tavoitteiden saavuttamiseksi määriteltiin kaksi tutkimuskysymystä. Tutkimuskysymyksiin haettiin vastauksia kirjallisuudesta ja laadullisen tutkimuksen avulla, jossa aineistokeruumenetelmänä käytettiin haastatteluja. Tutkimuksessa haastateltiin yrityksen johtoryhmää sekä avainhenkilöitä. Tuloksien analysoinnissa käytettiin teoriapohjaista Balanced Scorecard viitekehystä ja teemana oli työkalun neljää eri näkökulmaa.
Tutkimustuloksissa ilmeni, että kannattavaan liiketoiminnan kasvuun tarvitaan strategista johtamista. Liiketoiminnan kokonaisvaltainen johtaminen vaatii strategian, joka antaa pohjan toiminnalle ja jonka avulla toimintaa voidaan suunnitelmallisemmin kehittää. Strategisiksi päätavoitteiksi määriteltiin asiakastyytyväisyyden kehittäminen, työntekijätyytyväisyyteen panostaminen, kannattavuuden lisääminen ja toimintatapojen kehittäminen. Jokaiselle tavoitteelle luotiin tutkimuksessa myös mittarit. Tärkeimpänä havaintona tutkimuksessa nousi toiminnan syy-seuraussuhteet. Selkeät toimintatavat ja prosessit varmistavat työntekijätyytyväisyyden, kun taas onnellinen ja motivoitunut työntekijä lisää asiakastyytyväisyyttä ja asiakastyytyväisyys lisää liiketoiminnan kassavirtaa.
Tutkimuksessa luotiin liiketoiminnalle nykytila-analyysi, asetettiin strategiset tavoitteet seuraaville viidelle vuodelle sekä luotiin konkreettinen toimintasuunnitelma toiminnan kehittämiseen. Opinnäytetyön toimeksiantaja voi aloittaa tulosten perusteella toiminnan kehittämistä ja strategiaprosessin avulla varmistaa tavoitteiden saavuttamisen.
