Millaista sosiaalisen median sisältöä Eerikkilän Urheiluopistolta halutaan nähdä?
Laitinen, Aleksi; Luukkonen, Aleksi (2021)
Laitinen, Aleksi
Luukkonen, Aleksi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120924643
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120924643
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaista sosiaalisen median sisältöä Eerikkilän Urheiluopistolta halutaan nähdä. Tarkoituksena oli saada tarkempaa tietoa eri kohderyhmien sosiaalisen median käyttäytymisistä ja mielenkiinnon kohteista. Tutkimuksen pohjalta Eerikkilän on helpompaa tehdä oikeanlaista markkinointia tietyille kohderyhmille. Tutkimuksessa selvitettiin kohderyhmät, kanavavalinnat, sisältömuodot,
aihealueet ja sisältötyypit. Näitä aiheita ristiintaulukoimalla saatiin selville tarkkoja yksityiskohtaisia analyyseja eri kohderyhmien käyttäytymisestä sosiaalisessa mediassa.
Nykyään lähes kaikki yritykset ovat sosiaalisessa mediassa ja se on yksi tärkeimmistä markkinoinnin alustoista tällä hetkellä. Sosiaalisen median kautta pystyy helposti tavoittamaan paljon ihmisiä ja sosiaalisen
median käyttäminen kasvaa jatkuvasti. Sosiaaliseen mediaan on helppo päivittää ja julkaista sisältöä, mutta hyvien tuloksien tekeminen sosiaalisessa mediassa on vaikeampaa. Tämän vuoksi tämä tutkimus auttaa Eerikkilän Urheiluopistoa tekemään sisältöä juuri heidän kohderyhmilleen ja sisältö tulee olemaan juuri sellaista, mitä heidän seuraajansa haluavat heiltä nähdä.
Tutkimus tehtiin määrällisenä eli kvantitatiivisena tutkimuksena ja keräsimme osallistujien vastaukset kyselylomakkeen avulla. Kyselylomake julkaistiin linkkinä Eerikkilän Urheiluopiston Instagram ja Facebook-tileillä. Tutkimukseen osallistui yhteensä 134 vastaajaa ja tutkimus oli onnistunut, sillä kyselyyn saatiin tarpeeksi vastauksia ja niitä tuli useasta eri ikäluokasta.
Tutkimuksesta selvisi hyvin miten eri ikäryhmät kuluttavat sosiaalista mediaa ja millaista sisältöä he haluavat siellä nähdä. Kanavavalinnoissa Instagram ja Facebook olivat selvästi muita suositumpia. Tutkimukseen
osallistuneiden mieluisimmat sisältötyypit olivat ehdottomasti kuvat sekä eri pituiset videot. Sisällön tulee olla viihdyttävää, hyödyllistä tai faktatietoa, jotta sitä on mielenkiintoista seurata. Lisäksi aihealueista nousi esille lajikohtainen sisältö, urheilijoiden arki ja Eerikkilän palvelut sekä olosuhteet.
aihealueet ja sisältötyypit. Näitä aiheita ristiintaulukoimalla saatiin selville tarkkoja yksityiskohtaisia analyyseja eri kohderyhmien käyttäytymisestä sosiaalisessa mediassa.
Nykyään lähes kaikki yritykset ovat sosiaalisessa mediassa ja se on yksi tärkeimmistä markkinoinnin alustoista tällä hetkellä. Sosiaalisen median kautta pystyy helposti tavoittamaan paljon ihmisiä ja sosiaalisen
median käyttäminen kasvaa jatkuvasti. Sosiaaliseen mediaan on helppo päivittää ja julkaista sisältöä, mutta hyvien tuloksien tekeminen sosiaalisessa mediassa on vaikeampaa. Tämän vuoksi tämä tutkimus auttaa Eerikkilän Urheiluopistoa tekemään sisältöä juuri heidän kohderyhmilleen ja sisältö tulee olemaan juuri sellaista, mitä heidän seuraajansa haluavat heiltä nähdä.
Tutkimus tehtiin määrällisenä eli kvantitatiivisena tutkimuksena ja keräsimme osallistujien vastaukset kyselylomakkeen avulla. Kyselylomake julkaistiin linkkinä Eerikkilän Urheiluopiston Instagram ja Facebook-tileillä. Tutkimukseen osallistui yhteensä 134 vastaajaa ja tutkimus oli onnistunut, sillä kyselyyn saatiin tarpeeksi vastauksia ja niitä tuli useasta eri ikäluokasta.
Tutkimuksesta selvisi hyvin miten eri ikäryhmät kuluttavat sosiaalista mediaa ja millaista sisältöä he haluavat siellä nähdä. Kanavavalinnoissa Instagram ja Facebook olivat selvästi muita suositumpia. Tutkimukseen
osallistuneiden mieluisimmat sisältötyypit olivat ehdottomasti kuvat sekä eri pituiset videot. Sisällön tulee olla viihdyttävää, hyödyllistä tai faktatietoa, jotta sitä on mielenkiintoista seurata. Lisäksi aihealueista nousi esille lajikohtainen sisältö, urheilijoiden arki ja Eerikkilän palvelut sekä olosuhteet.