Valokatu-tapahtuman kävijäkokemuksen tutkiminen
Jäppinen, Tuulia; Autio, Laura (2021)
Jäppinen, Tuulia
Autio, Laura
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120824415
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120824415
Tiivistelmä
This study was carried out aiming to understand and improve the visitor’s experience at ”Valokatu”, part of
the Jyväskylä Urban Culture, in the ”City of Light” event. In addition to the lighting exhibition at Valokatu,
visitors can also find a variety of food kiosks and shops. Since there had not been any research made on the
matter before, this study aim to provide an overall picture of the whole experience percieved by the visitors. The experience was observed and analized through four themes: visitor awarness of the event, practical arrangements, buying and selling willingness and general atmosphere. Concrete improvement proposals were obtained as result of the study.
Observation and focused interviews were the methods used to collect data for this qualitative research. Six
people who visited ”Valokatu” at least once were interviewed for the study. Interviewees were carefully
selected to ensure a comprehensive sample of the typical visitor profile of ”Valokatu”. The sample had
people between 30 and 50, with and without families. The intervies were first recorded and then transcribed. The material was analyzed using the themes previously mentioned. The supporting theories came
from extensive digital and printed articles, magazines and books.
Study findings showed that there were some elements missed by the event organizers that had a negative
effect to the visitors experience. For instance, the liveliness and atmosphere of the event did not meet the
expectations of visitors. Moreover, lighting exhibitions were fewer than ecpected considering the event is
mostly known for these. The food service however, was highly apreciated and was not found needed to be
improved. All in all, the investigation found that visitors had a positive balance of the whole event none the
less. The study provided clear development areas that can help improve the event in the future to provide a
more satisfying experience. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää Valokatu -tapahtuman kävijöiden kokemuksia tapahtumasta, joka toimii osana Jyväskylän kaupunkikulttuuritapahtumaa Valon kaupunkia. Valokadulla kävijät voivat ostaa eri
toimijoilta ruokaa sekä erilaisia tuotteita. Valokadun kävijöiden kokemuksia ei ollut aikaisemmin tutkittu
ollenkaan, joten tällä tutkimuksella haluttiin selvittää kokonaiskuva siitä, millaisena kävijät kokivat tapahtuman. Kävijäkokemusta selvitettiin neljän teeman avulla. Teemoja olivat kävijöiden tietoisuus tapahtumasta,
käytännönjärjestelyt, ostohalukkuus ja tarjooma sekä elämyksellisyys ja tunnelma. Tutkimuksella pyrittiin
myös saamaan konkreettisia kehitysehdotuksia Valokatu-tapahtuman kävijäkokemuksen parantamiseksi.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena ja aineistonkeruumenetelmänä toimi
teemahaastattelut. Tutkimusta varten haastateltiin kuutta Valokatu-tapahtumassa vähintään yhden kerran
käyneitä henkilöitä. Haastateltavat valittiin laajan ikäskaalan mukaan ja haastateltavat edustivat tyypillisiä
Valokadun kävijöitä, eli nuoria perheettömiä aikuisia, sekä perheellisiä 30–50-vuotiaita henkilöitä. Haastattelut äänitettiin, jonka jälkeen haastattelut litteroitiin tekstimuotoon. Aineistoanalyysi toteutettiin teemoittelun avulla. Tutkimuksen teoria koostui laajasta internet- ja kirjallisuusaineistosta.
Tutkimuksen myötä tuli ilmi asioita, joihin tapahtumajärjestäjät eivät olleet kiinnittäneet huomiota aikaisemmissa tapahtumissa ja ne vaikuttivat kävijöiden asiakaskokemukseen negatiivisella tavalla. Tapahtuman
elämyksellisyys ja tunnelma eivät vastanneet kävijöiden odotuksia, sillä tapahtuma on tunnettu valoteoksistaan ja niitä oli Valokadulla odotettua vähemmän. Valokadun ruokatarjonta taas oli erittäin pidetty ja siihen
ei toivottu muutosta. Tutkimuksessa selvisi, että kävijät pitivät asiakaskokemustaan Valokatu-tapahtumassa
pääasiassa positiivisena. Tutkimuksella saatiin selkeät kehityskohteet ilmi, joilla tapahtumaa saadaan kehitettyä jatkossa entistä asiakaslähtöisemmäksi.
the Jyväskylä Urban Culture, in the ”City of Light” event. In addition to the lighting exhibition at Valokatu,
visitors can also find a variety of food kiosks and shops. Since there had not been any research made on the
matter before, this study aim to provide an overall picture of the whole experience percieved by the visitors. The experience was observed and analized through four themes: visitor awarness of the event, practical arrangements, buying and selling willingness and general atmosphere. Concrete improvement proposals were obtained as result of the study.
Observation and focused interviews were the methods used to collect data for this qualitative research. Six
people who visited ”Valokatu” at least once were interviewed for the study. Interviewees were carefully
selected to ensure a comprehensive sample of the typical visitor profile of ”Valokatu”. The sample had
people between 30 and 50, with and without families. The intervies were first recorded and then transcribed. The material was analyzed using the themes previously mentioned. The supporting theories came
from extensive digital and printed articles, magazines and books.
Study findings showed that there were some elements missed by the event organizers that had a negative
effect to the visitors experience. For instance, the liveliness and atmosphere of the event did not meet the
expectations of visitors. Moreover, lighting exhibitions were fewer than ecpected considering the event is
mostly known for these. The food service however, was highly apreciated and was not found needed to be
improved. All in all, the investigation found that visitors had a positive balance of the whole event none the
less. The study provided clear development areas that can help improve the event in the future to provide a
more satisfying experience.
toimijoilta ruokaa sekä erilaisia tuotteita. Valokadun kävijöiden kokemuksia ei ollut aikaisemmin tutkittu
ollenkaan, joten tällä tutkimuksella haluttiin selvittää kokonaiskuva siitä, millaisena kävijät kokivat tapahtuman. Kävijäkokemusta selvitettiin neljän teeman avulla. Teemoja olivat kävijöiden tietoisuus tapahtumasta,
käytännönjärjestelyt, ostohalukkuus ja tarjooma sekä elämyksellisyys ja tunnelma. Tutkimuksella pyrittiin
myös saamaan konkreettisia kehitysehdotuksia Valokatu-tapahtuman kävijäkokemuksen parantamiseksi.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena ja aineistonkeruumenetelmänä toimi
teemahaastattelut. Tutkimusta varten haastateltiin kuutta Valokatu-tapahtumassa vähintään yhden kerran
käyneitä henkilöitä. Haastateltavat valittiin laajan ikäskaalan mukaan ja haastateltavat edustivat tyypillisiä
Valokadun kävijöitä, eli nuoria perheettömiä aikuisia, sekä perheellisiä 30–50-vuotiaita henkilöitä. Haastattelut äänitettiin, jonka jälkeen haastattelut litteroitiin tekstimuotoon. Aineistoanalyysi toteutettiin teemoittelun avulla. Tutkimuksen teoria koostui laajasta internet- ja kirjallisuusaineistosta.
Tutkimuksen myötä tuli ilmi asioita, joihin tapahtumajärjestäjät eivät olleet kiinnittäneet huomiota aikaisemmissa tapahtumissa ja ne vaikuttivat kävijöiden asiakaskokemukseen negatiivisella tavalla. Tapahtuman
elämyksellisyys ja tunnelma eivät vastanneet kävijöiden odotuksia, sillä tapahtuma on tunnettu valoteoksistaan ja niitä oli Valokadulla odotettua vähemmän. Valokadun ruokatarjonta taas oli erittäin pidetty ja siihen
ei toivottu muutosta. Tutkimuksessa selvisi, että kävijät pitivät asiakaskokemustaan Valokatu-tapahtumassa
pääasiassa positiivisena. Tutkimuksella saatiin selkeät kehityskohteet ilmi, joilla tapahtumaa saadaan kehitettyä jatkossa entistä asiakaslähtöisemmäksi.