Eroavatko Pakkasmarjan brändi-imago ja brändi-identiteetti mahdollisesti toisistaan?
Piispanen, Viivi; Pelkonen, Maaria (2021)
Piispanen, Viivi
Pelkonen, Maaria
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120824414
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120824414
Tiivistelmä
Nykymaailmassa kilpailu markkinoilla on kovaa ja vain hyvät brändit menestyvät. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, eroavatko Pakkasmarjan brändi-imago ja brändi-identiteetti mahdollisesti toisistaan. Haluttiin myös saada selville, onko Pakkasmarjan markkinoinnissa ja viestinnässä onnistuttu luomaan kuluttajille haluttu kuva yrityksestä. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää markkinoinnin suunnittelussa ja toteutuksessa.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin kahdella teemahaastattelulla. Brändi-imagotutkimuksessa haastateltiin Pakkasmarjan kuluttajia ja brändi-identiteettitutkimuksessa haastateltiin eri tehtävissä toimivia Pakkasmarjan työntekijöitä. Haastattelut toteutettiin syys-lokakuussa 2021 kasvokkain tai videoyhteydellä. Brändi-imagotutkimuksen haastateltavat olivat eri elämäntilanteissa, jonka ansiosta saatiin mahdollisimman monipuolinen käsitys tutkittavasta aiheesta. Kaikki haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin lähes sanatarkasti, jonka jälkeen sisältö analysoitiin tutkimuskysymys kerrallaan.
Tutkimuksista saatiin selville, millaisia mielikuvia kuluttajilla on Pakkasmarjasta ja millainen Pakkasmarja on yrityksenä. Tutkimusten tuloksista kävi ilmi, että Pakkasmarjan brändi-imago ja brändi-identiteetti vastaavat melko hyvin toisiaan. Pakkasmarjan arvoja ovat kotimaisuus, vastuullisuus, laatu ja kustannustehokkuus, jotka ohjaavat kaikkea yrityksen toimintaa. Pakkasmarjan kuluttajat kuvailevat yritystä luotettavaksi ja kotimaiseksi toimijaksi, jolla on houkutteleva brändi. Vastuullisuus on nykypäivän trendi, joihin monet kuluttajat kiinnittävät huomiota entistä enemmän, joten sen näkyminen markkinoinnissa olisi tärkeää.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin kahdella teemahaastattelulla. Brändi-imagotutkimuksessa haastateltiin Pakkasmarjan kuluttajia ja brändi-identiteettitutkimuksessa haastateltiin eri tehtävissä toimivia Pakkasmarjan työntekijöitä. Haastattelut toteutettiin syys-lokakuussa 2021 kasvokkain tai videoyhteydellä. Brändi-imagotutkimuksen haastateltavat olivat eri elämäntilanteissa, jonka ansiosta saatiin mahdollisimman monipuolinen käsitys tutkittavasta aiheesta. Kaikki haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin lähes sanatarkasti, jonka jälkeen sisältö analysoitiin tutkimuskysymys kerrallaan.
Tutkimuksista saatiin selville, millaisia mielikuvia kuluttajilla on Pakkasmarjasta ja millainen Pakkasmarja on yrityksenä. Tutkimusten tuloksista kävi ilmi, että Pakkasmarjan brändi-imago ja brändi-identiteetti vastaavat melko hyvin toisiaan. Pakkasmarjan arvoja ovat kotimaisuus, vastuullisuus, laatu ja kustannustehokkuus, jotka ohjaavat kaikkea yrityksen toimintaa. Pakkasmarjan kuluttajat kuvailevat yritystä luotettavaksi ja kotimaiseksi toimijaksi, jolla on houkutteleva brändi. Vastuullisuus on nykypäivän trendi, joihin monet kuluttajat kiinnittävät huomiota entistä enemmän, joten sen näkyminen markkinoinnissa olisi tärkeää.