Työntekijöiden koulutus käyttäen 360º-videoita
Paavola, Jesse (2021)
Paavola, Jesse
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121325443
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121325443
Tiivistelmä
Virtuaalitodellisuus on keinotekoinen todellisuus, jonka kanssa käyttä voi olla vuorovaikutuksessa VR-laitteiston kautta. Virtuaalitodellisuuden avulla pystytään kouluttamaan työntekijöitä tehokkaammin perinteisiin koulutusmenetelmiin verrattuna sekä taloudellisuuden kannalta, että tiedon siirymisen kannalta.
Hiljaisella tiedolla tarkoitetaan henkilökohtaista tietoa, joka perustuu henkilön omiin kokemuksiin, joita on hankala pukea sanoiksi. Hiljaisen tiedon merkitys korostuu uusiin tehtäviin koulutettavaa henkilökuntaa kouluttaessa erityisesti, jos osa koulutuksesta tapahtuu luettavien ohjeiden parissa, jolloin suurin osa hiljaisesta tiedosta jää pois. Kokeneen työntekijän tekemisen seuraaminen edistää hiljaisen tiedon siirtymistä eteenpäin. Hiljainen tieto saadaan myös siirrettyä kokeneelta työntekijältä eteenpäin jos hänen tekeminen tallennetaan virtuaalitodellisuuteen, josta sitä pystyy jälkikäteen seuraamaan.
Opinnäytetyössä Mariachi Oy:lle tehtiin koulutusvideo Merivaaran Promerix CUC-käsiohjaimen kokoamisesta. Koulutusvideon kuvasi kokenut työntekijä, ja videolle editoitiin Adobe Premiere pro-ohjelmalla hänen kertomanaan ohjeet sekä liitettiin tärkeiden työvaiheiden ohjekuvia. Videon katseluun valittiin HP Reverb VR-lasit joiden avulla työntekijät pystyvät katsomaan koulutusvideoita virtuaalitodellisuudessa. Menetelmällä virtuaalitodellisuuteen tuotettu oppimisvideo onnistui hyvin ja sitä voikin käyttää perinteisten ohjeiden rinnalla.
Hiljaisella tiedolla tarkoitetaan henkilökohtaista tietoa, joka perustuu henkilön omiin kokemuksiin, joita on hankala pukea sanoiksi. Hiljaisen tiedon merkitys korostuu uusiin tehtäviin koulutettavaa henkilökuntaa kouluttaessa erityisesti, jos osa koulutuksesta tapahtuu luettavien ohjeiden parissa, jolloin suurin osa hiljaisesta tiedosta jää pois. Kokeneen työntekijän tekemisen seuraaminen edistää hiljaisen tiedon siirtymistä eteenpäin. Hiljainen tieto saadaan myös siirrettyä kokeneelta työntekijältä eteenpäin jos hänen tekeminen tallennetaan virtuaalitodellisuuteen, josta sitä pystyy jälkikäteen seuraamaan.
Opinnäytetyössä Mariachi Oy:lle tehtiin koulutusvideo Merivaaran Promerix CUC-käsiohjaimen kokoamisesta. Koulutusvideon kuvasi kokenut työntekijä, ja videolle editoitiin Adobe Premiere pro-ohjelmalla hänen kertomanaan ohjeet sekä liitettiin tärkeiden työvaiheiden ohjekuvia. Videon katseluun valittiin HP Reverb VR-lasit joiden avulla työntekijät pystyvät katsomaan koulutusvideoita virtuaalitodellisuudessa. Menetelmällä virtuaalitodellisuuteen tuotettu oppimisvideo onnistui hyvin ja sitä voikin käyttää perinteisten ohjeiden rinnalla.